יום רביעי, 30 באפריל 2008

האם תוספי תזונה אכן מקצרים חיים, או איך לשקר עם סטטיסטיקה

כידוע עיתונאים אוהבים סקופים - כל דבר שמעורר רעש ומגביר את המכירות זוכה להגיע לעמודים הראשונים (זאת דרך אגב, הסיבה למה אני כמעט לא קורא עיתונים ולא רואה טלוויזיה - אני פשוט מכיר יותר מדי טוב את כל התכסיסים המניפולטיביים שהמדיה משתמשת בהם).

בזמן אחרון אולי נתקלתם בכתבות צעקניות סטייל "מחקר חדש קובע: ויטמינים מקצרים חיים" שהופיעו בין השאר במעריב, ב-ynet ובערוץ 10. הכתבות הללו מצטטות מחקר שנערך על ידי חוקרים מדנמרק שהמסקנות שלו לכאורה הן שנוגדי חמצון מסוימים עשויים להזיק לבריאות ואף לקצר את תוחלת החיים שלכם.

עכשיו אני חייב להבהיר – ההשכלה הראשונה שלי אינו בתחום הרפואה, אלא במתמטיקה, והדוקטורט שלי עסק בתחום הניתוח הסטטיסטי, אבל מכיוון שנושא תוספי התזונה מאוד מעניין אותי, הדבר הראשון שעשיתי כששמעתי על המחקר הדני היה ללכת למקורות ולקרוא את המאמר המדובר – Mortality in Randomized Trials of Antioxidant Supplements for Primary and Secondary Prevention - שפורסם לפני שנה בJournal of American Medical Association

לפני שאגיע למסקנות שלי מקריאת המאמר, אני רוצה לציין שהעובדה שמאמר בן שנה פתאום מגיע לכותרות, ישר עוררה אצלי חשד שמאחורי ה"חגיגה" עומדים עיתונאים צמאי סקופים זולים או גורמים אינטרסנטים אחרים, ואכן כאשר חקרתי את הנושא לעומק, החשדות שלי התאמתו.

אז מה גיליתי?קריאת המאמר עוררה אצלי זיכרונות מן הלימודים שלי בטכניון – נזכרתי בספר המפורסם "איך לשקר עם סטטיסטיקה", אשר דן בשיטות מתוחכמות יותר ומתוחכמות פחות, בעזרתן החוקרים נוהגים לעוות את הנתונים על מנת להגיע למסקנה הרצויה.
דבר ראשון, חשוב להבין שהמאמר אינו מציג מחקר מקורי, אלא "ניתוח-על" של מאמרים שפורסמו בנושא. בעצם החוקרים הדנים ייצרו מעיין מחקר וירטואלי, שבו מערבבים את כל הנתונים ממחקרים אחרים לערימה אחת ומנסים לזהות מגמות בתוך אותה ערימה.כדי להבין למה שיטת המחקר יכולה בקלות להוביל למסקנות פגומות, מספיק להסתכל על שניים מבין המחקרים שנכללו בניתוח:
  1. מחקר אחד שכלל 13,017 מטופלים עם ממוצע הגילאים של 49, אשר הראה ששימוש מאוזן בויטמינים C ו-E וסלניום גורם לירידה של 22% בתמותה בזמן תקופת המעקב.
  2. מצד שני מחקר אחר כלל 18,314 מטופלים – כולם מעשנים כבדים עם ממוצע הגילאים של 58, שנטלו כמויות גדולות של ויטמין A ובטא-קרוטן. חברו את זה עם העובדה הידועה שמינונים גדולים מדי של ויטמינים הלו יוצרת תגובה עם הניקוטין, ולא תופתעו מן הממצאים שהראו עליה של 16% בשיעורי התמותה במהלך תקופת המעקב.
עכשיו שימו את שני המחקרים הללו ביחד, ערבבו טוב-טוב ומה תקבלו? השוואה של תפוחים לתפוזים, מסקנות חסרות שום משמעות, סטטיסטית או רפואית. אבל הבעיות לא נגמרות בשיטת המחקר, אלא מתבטאות גם בבחירה של המחקרים שנכללו בניתוח. להלן כמה מן הבעיות שזיהיתי:

  • חלק מן המחקרים כללו מינונים מוגזמים (megadoses) של נוגדי חמצון – למשל,60 מ"ג של ויטמין A, זאת בזמן שהמינון היומי המומלץ הוא 0.9 מ"ג, או 5000 מ"ג של ויטמין E, בזמן שהמינון היומי המומלץ הוא 15 מ"ג - מה הפלא שאחת המסקנות של "המחקר" הייתה שלוויטמינים .A ו-E יש השפעה שלילית על אריכות ימים.
  • מתוך 747 מחקרים שהיו מועמדים להיכלל בניתוח, נבחרו רק 68. אתם יכולים לשאול בצדק "מה קרה לשאר 679 מחקרים שהתעלמו מהם?".מה היה הקריטריון לפיו הוחלט איזה מחקרים לקחת בחשבון? כמו שאומרים האמריקאים - This is a good one - המחקרים שזכו לכבוד היו אך ורק המחקרים שכללו לפחות מקרה מוות אחד. אתם מבינים – מתוך 747 מחקרים בנושא, רק 68 כללו מקרי מוות – בין אם המוות נגרם מהתקף לב, סרטן, רצח או התאבדות, לאו דווקא עם קשר כלשהו לשימוש בתוספי התזונה.
Oops :-( נדמה לי שהמדיה שכחה לציין את העובדה הלא חשובה זאת.

  • ואם זה לא מספיק, מתברר שרוב המשתתפים באותם 68 המחקרים שזכו להיכלל בניתוח היו קשישים. במספר מחקרים ממוצע הגילאים היה מעל 80 (ואחד המשתתפים היה בן 103). מישהו אמר כאן "חיים קצרים"?
  • רוב המחקרים התמקדו באנשים חולים, הסובלים ממחלות לב, סרטן, כשל כליות, דלקת פרקים, סכרת, קטרקט, פרקינסון ואלצהיימר. נכללו גם מחקרים שכללו מעשנים כבדים ואנשים עם מצבים קדם סרטניים. רק מספר קטן של מחקרים התנהל עם משתתפים בריאים.
בקיצור במקום להגיד "טפלו בבריאות שלכם כל עוד אתם בריאים, תמנעו מעישון ותשלבו תזונה מאוזנת עם תוספי תזונה במינונים שפויים", עיתונאים קופצים על הזדמנות ליצור סקופ - הרי זה מה שמוכר – גם אם זה אומר לספר אחוז אחד מכל הסיפור, גם אם זה אומר להתעלם מן העובדות...
הרי את מי באמת מעניינות העובדות?


יום שלישי, 29 באפריל 2008

מתעניינים בשיווק רשתי?

האם אתם יודעים מהו תנאי מספר אחד להצלחה בתעשיה הזאת?

ייתכן ונחשפתם לאחרונה למודל המדהים הזה שנקרא שיווק רשתי ועדיין יש לכם התלבטויות מסוימות - אם אתם רוצים ללמוד על המודל הזה יותר לעומק, אני ממליץ לכם לקרוא את "המדריך להקמת עסק ביתי מושלם" שניתן לקבל בחינם אצלי באתר.

קודם כל אני מברך אתכם, כי לדעתי המודל הזה הוא גאוני - גם מן הפן העסקי והן מן הפן של התפתחות אישית המדהימה שהוא מציע.

יחד עם זאת חשוב לי שתדעו את כל העובדות, לפני שאתם מקבלים החלטה

כיום פועלות בארץ מספר חברות ותיקות, כמו נוסקין, סאנריידר, הרבלייף, ניקן, שקיימות בעולם כבר 20-30 שנה - כולן חברות מצוינות עם מוצרים מצוינים

וכאן אנחנו מגיעים לנושא קריטי שלא מרבים לדבר עליו לצערי במצגות של שיווק רשתי - התזמון.

למה הכוונה?

בואו אשאל אתכם שאלה - נניח מישהו מציע לכם להשקיע במניה של חברה מצליחה וידועה - כמו מיקרוסופט, למשל. מתי פוטנציאל ההתעשרות גבוה יותר - לפני 30 שנה, כשהחברה נוסדה, או היום, כשמוצריה כבר ידועים לכל והחברה מוכרת במיליארדים?

ברור שגם היום מניות מיקרוסופט הן השקעה לא רעה, אך כמובן, מי שקנה את מניות מיקרוסופט אז, בתחילת הדרך, נהיה עשיר לאין שיעור בהשואה למי שקונה את המניות היום.

תופעה דומה קיימת גם בשיווק רשתי - האנשים שבונים את יסודות מערך ההפצה ועוזרים לקדם את החברה בכל העולם זוכים לתגמול הולם, שהוא גדול בסדרי גודל בהשוואה לתגמול של המפיצים הזוטרים שמצטרפים בשלבי בגרות החברה.

למעשה, הסטטיסטיקה אומרת שמעל ל-95% של המרוויחים הגדולים בחברות הותיקות הם האנשים שהצטרפו ב-5 השנים הראשונות לפעילותן.

חשוב להבין ששיווק רשתי - זה עסק לכל דבר והבחירה שלכם היום יכולה להשפיע באופן דרמטי על עתידכם הכלכלי. אז אם אתם שוקלים להצטרף לחברת שיווק רשתי, לפני שאתם מחליטים, תעשו בדיקה ייסודית ותבחנו את האלטרנטיבות.



יום שני, 28 באפריל 2008

על דברים דחופים ודברי חשובים

הרבה מאוד אנשים לא עושים את מה שהם באמת רוצים לעשות בחיים, כי "אין זמן".

אנחנו מוצפים בהמון התחייבויות גם במישור המקצועי וגם במישור האישי, ואם נלמד לנהל את זמן שלנו בצורה חכמה יותר, נגלה במהרה כי יש לנו הרבה יותר זמן ממה שחשבנו.

הכלי החשוב ביותר לניהול הזמן הוא ההבחנה בין "חשוב" ל"דחוף". כפי שניסח זאת הגנרל אייזנהאואר במהלך מלחמת העולם השנייה:

"הדברים החשובים באמת כמעט לעולם אינם דחופים, ומפתיע להיווכח כמה רבים הדברים הדחופים שאינם חשובים באמת"

אז מה זה "חשוב" ו"דחוף"?

חשוב - אלה הם דברים, אשר יש להם השפעה לטווח ארוך, דברים שיש בהם סיפוק ושתורמים לצמיחה שלנו - אישית, מקצועית, כלכלית

דחוף - אלה הן משימות להם יש תאריכי יעד ברורים (בדרך כלל קרובים להחריד :-) )



רשמו על הדף טבלה הבאה:


חשוב לא חשוב
דחוף

לא דחוף

ורשמו בה את כל הדברים שאתם נוהגים לעשות במשך השבוע - כללו מגוון תחומים: עבודה, כסף, זוגיות, תחביבים, בריאות.
שימו לב באיזו משבצת נמצאים רוב הדברים שרשמתם ואיזה אחוז מזמנכם אתם מבלים בפועל בכל אחת מהן:

  • האם אתם כל הזמן עסוקים בדברים שהם דחופים וחשובים?
  • או שחלק מן הדברים הדחופים הללו לא באמת חשוב, אם נסתכל עליהם בקנה מידה של כל החיים שלכם?
  • האם אתם מוצאים את עצמכם מבזבזים זמן על הדברים שלא דחופים וגם לא חשובים?
  • איזו חלק מן הזמן אתם מצליחים להקדיש לדברים חשובים, בלי לחכות עד שהם יהפכו לדחופים?

השאלה האחרונה היא קריטית ומהווה מדד חשוב לרמת איכות החיים שלנו - ככל שאנחנו מבלים יותר זמן בעשיית דברים חשובים, מבלי לסבול מלחץ ומתח, ככה בעצם חיינו יותר מספקים ואנחנו יותר ממשים את עצמנו ונהנים מן החיים.

לסיום שאלו את עצמך את השאלה הבאה:

"איזה דבר חשוב ולא דחוף אני רוצה לעשות כבר השבוע - משהו שיכול לתרום לאיכות החיים שלי בטווח ארוך?"

ותתחייבו בפני עצמכם למצוא זמן לדבר הזה - זה יכול להיות משהו קטן, אולי צעד ראשון לכיוון משהו גדול יותר. ברגע שתסיימו עם הדבר החשוב הזה, תחליטו מייד מה יכול להיות דבר חשוב נוסף שתעשו שבוע הבא.


הפכו את זה להרגל - אל תתנו לשבוע לחלוף, מבלי שתעשו משהו חשוב באמת, גם אם הדבר אינו דחוף.



על מה הבלוג הזה?

הי, שמי מארק זלוצ'ין - בוגר טכניון, דוקטור למדעי מחשב, איש הי-טק לשעבר.

עזבתי את הי-טק - "כלוב הזהב" כלשון אחד מידידים שלי - כי הייתי מותש משעות עבודה רבות שלא השאירו לי זמן וכוח לעצמי. הרגשתי שאני לא מתקדם לשום מקום לא מבחינה אישית וגם לא מבחינה כלכלית.

תהליך השינוי לא היה פשוט, אך למזלי החיים הפגישו אותי בדרך עם כמה אנשים מדהימים שלימדו אותי המון.

אחד השיעורים החשובים ביותר שלמדתי היה:

רוב האנשים עושים את מה שהם רגילים לעשות,
ולא מה שהם באמת רוצים לעשות.

לכן כל הפעילות שלי בשנים האחרונות היה מוקדשת לחקר השאלה החשובה מכולן:

איך אני יכול לבנות את החיים שאני באמת רוצה ואיך אני יכול לעזור לאנשים לממש את עצמם וכמו שאמר המאמן הגדול טוני רובינס להעיר את הענק שבפנים

אלה הדברים שאכתוב עליהם בבלוג - התפתחות, מודעות, כסף, אימון אישי, שיווק רשתי, ספרים, חוויות - ואולי אני גם אפתיע את עצמי ...