יום רביעי, 14 בינואר 2009

הכל מתחיל בהרגשה...

כל מי שעשה לפחות את הצעדים הראשונים לקראת השינוי של נסיבות חייו בטח נוכח שלרגשות שלנו יש כוח אדיר להניע אותנו או לחלופין לבלום אותנו.

בפוסט הזה, אני רוצה לדבר קצת על טבע הרגשות, הקשר שלהם עם אמונות הבסיס שלנו ובדרכים מעשיות להשתחרר מ"רגשות שליליים".
את כל ההויה שלנו נוח לתאר בשלוש רמות:
  • רמה מנטאלית - מכילה את כל הפעילות המחשבתית, הרעינות והאמונות שלנו.
  • רמה רגשית - מכילה את התחושות והרגשות
  • רמה פיזית - מכילה את כל הפעילות החיצוני שלנו יחד עם תהליכים פיזיולוגיים בתוך הגוף

בין שלוש הרמות הללו ישנה "שרשרת פיקוד" מאוד ברורה - במחשבות יוצרות תחושבות ורגשות, אשר מניעים אותנו לפעולה (לרוב בצורה לא מודעת).


עכשיו, כל מי שעבר תהליך אימון, בטח פגש את החיה המפחידה בשם "אמונות מגבילות".

חשוב להבין, שהאמונות המגבילות אינן מזיקות בפני עצמן - הנזק שלהם מתבטא ביצירת רגשות שליליים שמונעים מאיתנו חיים של סיפוק והגשמה.

אז מה אפשר לעשות עם "הרגשות השליליים", כמו כעס, יאוש, אשמה?

הצעד הראשון הוא קודם כל להבין שאנחנו יוצרים את הרגשות הללו ובידינו לשנותם ולנתב את האנרגיה הרגשית לערוץ פורה יותר.

כיצד עושים זאת ?

שתי שיטות מאוד יעילות לניתוב האנרגיה הרגשית הן ריבירסינג (או "נשימת מודעת") ו-EFT- Emotional freedom technique שכתבתי עליהן לפני מספר שבועות.
שתי השיטות הללו משלימות אחת את השניה - ריברסינג הינו שיטה "אגרסיבית" יותר, במובן שהיא מאפשרת "התנקות" ממוקדת ועוצמתית - אני מדמה אותה ל"חוקו אנרגטי", בזמן שEFT רכה יותר ומותאמת יותר לשימוש יום-יומי באופן עצמאי.

מי שמעוניין ללמוד את השיטות הללו מוזמן לקחת חלק בסדנאת הקרובות - ריברסינג ב-15 לינואר וסדנת EFT החל מ-20 לינואר - פרטים בטלפון 054-7604837.עדכון: בשנתיים שעברו מאז כתיבת המאמר הזה, פיתחתי את שיטת M-Focusing כהרחבה והעמקה של שיטת ה-EFT - לפרטים על השיטה לחצו כאן...



אם אין באפשרותכם לקחת חלק בסדנאות הללו, אני מזמין אתכם ללמוד את Sedona Method - שיטה פשוטה ויעילה שתאפשר לכם לקחת את החיים הרגשיים שלכם בידים. השיטה המדהימה הזאת פותחה על-ידי Dale Dwoskin - אחד המומחים המובילים בעולם בנושא התפתחות אישית שהופיע בסרט המפורסם "The Secret".
התהליך של שחרור (letting go) מורכב מארבע שלבים:
  1. אבחנה - כלומר שימת לב לרגש "תקוע" ויצירת דיסטנס ביננו לבין הרגש
  2. כוונה - התכוונות פנימית ליצור שינוי ולשחרר את הישן
  3. מוכנות - זהו שלב קריטי של התבוננות פנימית ושאלת שאלה כנה "האם אני באמת מוכן לשחרר?"
  4. מחויבות - החלטה לפעול עכשיו להמשיך ליצור את שינוי מרגע לרגע
בואו ננסה את התהליך הזה מה שנקרא "על רטוב":
  • תזכרו במקרה או בן אדם שמעוררים אצלכם תחושה של כעס.

    1. תתמקדו ברגש - תנו לתחושה לעלות, שימו לב איך היא מתבטאת בגוף ושבנשימה, אל תלחמו בתחושות הללו אלא פשוט שימו לב איך בדיוק אתם חווים את הכעס הזה.
    2. שאלו את עצמכם "האם אני יכול/ה לשחרר את הרגש הזה?"
      שימו לב לתשובה הראשונה שעולה, בלי לצנזר ובלי למיין.
    3. שאלו את עצמכם "האם אני מוכנ/ה לשחרר?"

      אם התשובה היא "לא" או שאתם לא בטוחים, שאלו את עצמכם:
      "האם אני מעדיף/פה להישאר עם התחושה הזאת או להיות חופשי?"
    4. שאלו את עצמכם "מתי"?
      זוהי הזמנה לתת-מודע שלכם לשחרר בזה הרגע. אתם יכולים כבר עכשיו להשתחרר מן הרגש הזה לתמיד, או לבחור להמשיך לשמור עליו עוד עשר שנים ויום. זאת הבחירה שלכם - אם אתם מחליטים לשחרר את זה עכשיו - אתם יכולים!
במידת הצורך אתם יכולים לחזור על הצעדים 1-4 עוד כמה פעמים,עד שאתם שחררתם את הרגש לגמרי. בהתחלה השינויים יכולים להיות קטנים, אך עם כל סיבוב התוצאות תהיינה מורגשות יותר ויותר.


שימו לב, כי אנחנו לא מנסים להילחם בתחושה או להדוף אותו בכוח, אלא פשוט מאפשרים לה להופיע ומשחררים אותה ברכות.


תחזרו על התהליך הנ"ל עם רגשות נוספים:
  • פחד או חרדה
  • ספק
  • חסר ביטחון
  • אשמה או בושה

בפוסט הקודם על "חוק המשיכה" כתבתי על החשיבות של "התדר" שלנו. קיבלתי מספר אימיילים, בהם האנשים שאלו אותי "איך אפשר לזהות את התדר שבו אני נמצא ואיך לשנות אותו?"

אז בואו נעשה ניסוי קטן:

תחשבו על אחת מן המטרות שלכם בחיים ושימו לב לתחושות שעולות בכם, כשאתם חושבים על זה:
  • האם אתם מרגישים שמחה או דאגה?
  • הכרת תודה או כעס?
  • זרימה או תקיעות?
  • ביטחון או ספק?
שימו לב לכל התחושות והרגשות הללו וחזרו איתם על תהליך השחרור שתיארתי לעיל.

כן, כן, גם עבור הרגשות הנעימים יותר...

תזכרו שההיצמדות שלנו לתחושות הנעימות הרבה פעמים באופן פרדוקסלי מונעת מאיתנו לחוות את אותן התחושות...

נ.ב. הפשטות של התהליך הזה היא מטעה - אם תאפשרו לעצכם לעבור אותו עד הסוף, התוצאות ידהימו אתכם. 



יום ראשון, 4 בינואר 2009

מעבר לתופעת "הסוד":
חוק המשיכה - הפן המדעי

בשנים האחרונות, כאשר שיטות פיתוח מודעות שונות אינן נתפסות יותר כמשהו אזוטרי, ששמור לקבוצה קטנה של אנשים, אלא תופסות מקום של כבוד במיינסטרים, ישנה תופעה של פישוט יתר של מושגי מפתח חשובים כמו מושג "חוק המשיכה".

החוק הזה התחיל להיות פופולרי במיוחד עם הופעת סרט "הסוד", אשר חשף אותו לקהל הרחב מבלי להתייחס לניואנסים, ובכך יצר הבנה שטחית אצל חלק מן האנשים מצד אחד, ועורר יחס של ביטול אצל האנשים היותר רציונלים שמחפשים דיוק.

מטרת המאמר הזה היא לתת הסבר מדויק של החוק הזה ולהתיחס לקשרים שלו עם הפיזיקה המודרנית ובכך לשחרר אותו מן התדמית ה"ניו-איג'ית" משהו שאחזה בו לאחרונה. כמו כן ברצוני לספק כלים מעשיים ליישום החוק הזה בחיי היום יום של כל אחד ואחד מאיתנו.

אז בואו נתחיל עם המדע.

הפיזיקה הקלאסית התיחסה לעולם כאל אוסף מכני של גופים שהתנהל לפי חוקים דטרמיניסטיים, ברורים, כלומר העתיד הוא תולדה חד משמעית של העבר.

במאה ה-19 עם התפתחות תורת החשמל והמגנטיות התברר שמגוון שלם של תופעות דורש תיאור מסוג אחר - תיאור באמצעות תורת הגלים. להבדיל מחלקיקים קלאסיים, הגלים לא אופיינו על ידי מיקום מדויק ומהירות, אלא על ידי אורך הגל.

בתחילת המאה העשרים, התברר שגם החומר הפיזי מתנהג במקרים מסוימים כמו גל, ואז המדענים הועמדו בפני חידה שלא נראה לה פתרון "האם החומר מורכב מחלקיקים שמתנהגים לפי חוקי הפיזיקה וקלאסית, או מגלים?".

שאלה זו הובילה לפריצת דרך שהולכת הרבה מעבר לגבולות פיזיקה, אלא בעצם מערערת את כל אמונות היסוד שלנו לגבי המציאות.

כמה מסקנות חשובות משינוי הפרדיגמה שהובילה תורת הקוונטים הן:

  • כל תיאוריה נותנת לנו תיאור חלקי בלבד של המציאות
  • התיאוריה מאופיינת על ידי שפה שמגדירה את "מרחב האפשרויות"
  • אין תיאוריה אחת נכונה, אלא תיאוריות שונות יכולות להיות מועילות בהקשרים שונים

אחת השפות הנפוצות והמועילות ביותר שמשתמשים בה בתורת הקוונטים היא "שפת גלים".
בשפה הזאת לכל תופעה ניתן להתייחס כאל גל שמאופיין על ידי מספר תדרים.
כשמדברים על המציאות הפיזית, בגל הוא "גל ההסתברות" שמגדיר את הסבירות של הופעת כל אחד מן התדרים במציאות שלנו.

חשוב לי להדגיש את הנקודה הזאת - העתיד לפי תורת הקוונטים טומן בתוכו אינספור אפשרויות. מתוך אותו אינספור אפשרויות, אפשרות אחת בלבד באה לידי מימוש, בהתאם לפוקוס ולמכלול האמונות של המתבונן. בפרט, כאשר המתבונן מפוקס על תדר מסוים, הסבירות שאותו תדר יבוא לידי הביטוי במציאות גדלה.

זאת הסיבה למה בספרו הקלאסי "מדע ההתעשרות" וואלאס וואטלס - שרבים רואים בו "אב רוחני" של תחום ההתפתחות האישית, מושם דגש כל כך גדול על יצירת פוקוס בחזון שלכם.

עכשיו אתם בטח כבר מבינים כיצד זה מוביל אותנו לחוק המשיכה. אמונות היסוד שלנו מגדירות באופן חד משמעי מהו מרחב האפשרויות אותו אנחנו מסוגלים לתפוס, והפוקוס שלנו משפיע על הסתברות של תדרים שונים. לא מדובר באיזו כוחו מיסטי שמשחק עם המציאות בהתאם לרצונות שלנו, אלא בתיאור פיזיקלי בסיסי של האינטרקציה בין תודעה לחומר.

כמה נקודות חשובות לגבי חוק המשיכה:

  • החוק עובד תמיד, בין אם אנחנו מודעים לו או לא
  • החוק אינו חוק מוחלט, אלא חוק הסתברותי, כלומר הפוקוס שלנו מגדיל את ההסתברות שתוצאה רצויה תופיעה, אך לא מבטיח לנו במאה אחוז את התוצאה
  • ככל שהפוקוס רחב יותר, מימוש האפשרות הרצויה דורש פחות אנרגיה. המסקנה היא שכאשר אנחנו מגדירים את המטרות שלנו, עדיף להתמקד ב"תדר", בתחושה הכללית ולא בפרטים הספציפיים וגם לא בדרך להשגת המטרה
  • החוק מונע על ידי הפן האנרגטי שלנו, לכן המציאות מושפעת הרבה יותר על ידי תת המודע , שנמצא בחיבור ישיר יותר לתהליכי בסיס בגוף שלנו. זאת הסיבה שלא מספיק רק "לרצות" או "לחשוב" על מה שאנחנו רוצים להשיג - אלה הן תופעות של המודע שלנו - אלא צריך ליצור תגובה פיזית, להרגיש את התדר הרצוי בתוכנו, לפני שהוא יוכל להתממש בעולם החיצוני.

אני רוצה להתעכב קצת על הנקודה האחרונה, כי לא פעם אנשים אומרים "כן, ניסיתי להגדיר מטרות, אבל כל הקטע הזה של חוק המשיכה לא עובד". בדרך כלל הסיבה שאנשים לא מצליחים לממש את מה שהם רוצים היא הסתפקות במשחק אינטלקטואלי, חלומות בהקיץ, שלא מתחברים לתת-מודע ולרובד הפיזי.

אז בפעם הבא שאתם רוצים להתמקד במטרות שלכם, שימו לב לאיך שהגוף שלכם מגיב:

  • האם אתם מרגישים שמחים ואנרגטיים כאשר אתם מתמקדים במטרות שלכם?
  • האם יש בכם התנגדות או ספק פנימיים?
  • האם אתם מצליחים כבר עכשיו להרגיש את מה שתרגישו כאשר הרצון שלכם יתממש?

כל אלה הם סממנים שמאפשרים לדעת האם יצרתם את הפוקוס הנכון בשביל שחוק המשיכה יתחיל לעבוד לטובתכם. כאשר תהיו כנים עם עצמכם ותתחברו לתחושות שלכם, תופיע שם אפשרות בחירה של מהו "התדר" שברצונכם לחזק בחיים שלכם - בלי קסמים, אלא מתוך הבנה ברורה של החוקים הבסיסיים שמנהלים את העולם.

אחד הכלים החשובים ביותר שאני משתמש בו באופן אישי לשינוי המצב ברגשי הוא שיטת EFT - Emotional freedom technique, אשר מאפשרת לנו לנתב את האנרגיה הרגשית בצורה מודעת בעזרת סדרה מאוד פשוטה של פעולות שאפשר ללמוד בחצי שעה.

אם אתם רוצים ללמוד על שיטה הזאת, אתם מוזמנים לקרוא
המאמר על EFT, שכתבתי לאחרונה ...