יום רביעי, 20 באוקטובר 2010

לצאת מן "האזור האפור"

לפני יומיים סיימתי תהליך אימון הכי אינטנסיבי שעברתי בחיים שלי.

התהליך - "מרתון משמעת עצמית" -  התקיים במשך שלוש שבועות ב"שלט רחוק" (הכל עבר דרך האינטרנט, מבלי שפגשתי את המאמן פנים אל פנים ולו פעם אחת)  ובדיעבד, השם "מרתון" לא היה סתם מטאפורה, אלא תיאור מאוד מדויק של רמת המחויבות שנדרשה מן המשתתפים  :-).

אחד הדברים הכי מפתיעים בכל התהליך היה שלא היה שם שום דבר "חדש" - את רוב הדברים שדובר עליהם במרתון כבר הכרתי ואף השתמשתי בחלק גדול מהם הן בחיי האישיים והן בסדנאות שלימדתי.

הסוד העיקרי היה התהליך עצמו - רצף אינטנסיבי ביותר של עשיה - חיצונית וגם פנימית -  בכל תחומי החיים בו זמנית, שבו כל צעד מכין לצעד הבא וביחד הם יוצרים "מהירות מילוט" שפשוט מטיסה אותך לשמים.

אני חייב להודות שהאפקטיביות של התהליך ממש הפתיעה אותי - עד כדי כך שהחלטתי שאני פשוט חייב ליצור מסגרת דומה גם העברית - אז כל מי שרוצה לשנות את החיים שלו (וחברה, אני לא צוחק - זה מה שהתהליך הזה עשה לי) תתכוננו לינואר שבו יתחיל המחזור הראשון של "מרתון" בארץ.

אבל בינתיים הייתי רוצה לשתף אתכם בתהליך אחד פשוט, אבל מדהים באפקטיביות שלו, שאתם יכולים לעשות בעצמכם כבר היום - "תהליך פינוי האזור האפור".

רק, לפני שנמשיך, יש לי בקשה אליכם:

אם אתם לא מתכוונים לעשות את התהליך הזה עוד היום - בבקשה, תעצרו עכשיו ואל תמשיכו לקרוא!

אני לא רוצה סתם להעמיס על המוח שלכם בעוד מידע חסר תועלת שפשוט נאגר שם וגורם לערפול, בלבול ושיתוק.

כן, כן, לפעמים מידע נוסף מביא יותר נזק מתועלת!


אז בואו נמשיך...

קודם כל בואו נבין מה הזה "האזור האפור" הזה...

הפסיכולוגים הקוגניטיביים מבחינים בין "שלושה מעגלי תשומת הלב":
  1. המעגל הקרוב - שמכיל נושא/אובייקט יחיד שבו אנו מתרכזים בכל רגע נתון.
    שימו לב, גם מי שחושב שהוא מסוגל לעשות כמה דברים בו זמנית - מה שקורה בפועל הוא שהמוח שלכם עושה סוויצ' מדבר לדבר במהירות בזק, מבלי שתשימו לזה לב
  2. מעגל הביניים - מכיל את המשימות במצב "היכון", כלומר כאלה שנמצאות בפאתי התודעה ואנחנו יכולים בקלות לכוון אליהן את "פנס תשומת הלב". המחקר המפורסם של ג'ורג' מילר על "מספר הקסם 7±2" מתייחס בדיוק למעגל הזה - כלומר ליכולת שלנו להחזיק בין 5 ל-9 פריטים במצב "היכון" במעגל הביניים של תשומת הלב שלנו.
  3. המעגל הרחוק - מתייחס לכל מה שנהוג לקרוא לא-מודע ותת-מודע, כלומר תכנים שלא זמינים לנו באופן מידי.

עכשיו, מה קורה כמנסים לדחוס יותר מ-9 פריטים למעגל הביניים?


התוצאה היא מה שנקרא "עומס קוגניטיבי", כלומר זרם מידע שעולה על "התכולה" של המוח שלנו.
ואז  מעגל הביניים הופך ל"אזור האפור" שבו כל הדברים מעורבבים ביחד, הכול מעורפל ומבולבל, והיכולת שלנו לנווט בזרם המידע - וכתוצאה מזה, בזרם החיים - משותקת לחלוטין.

זה דומה לניסיון להריץ יותר מדי תוכנות על מחשב ישן עם זיכרון קטן - המחשב פשוט נתקע!

ומה קורה כשהמחשב נתקע?

אנחנו מתחילים להתעצבן :-)

וזה בדיוק מה שקורה לנו כשקליפת המוח שלנו לא עומדת בעומס - המסר "אני לא עומד הזה" יורד אל המערכת הלימבית שמפרשת אותו כסכנה הישרדותית ויוצרת שלל של תגובות רגשיות - מחרדה ודיכאון ועד כעסים ונדודי שינה.


דרך אגב, זאת בדיוק הסיבה למה ביקשתי מכם לא להמשיך לקרוא אם אתם לא מתכוונים לעשות שימוש מיידי במידע שאני עומד להציג - אני לא רוצה להיות עוד גורם בהגדלת ה"אזור האפור" שלכם :-)

אז מה אנחנו עומדים לעשות עכשיו, כדי לצאת מן האזור האפור?

מיפוי האזור האפור:

התהליך הבא  ידרוש מכם חצי שעה לפחות של "זמן מוגן", כלומר פרק זמן שבו אף אחד ושום דבר לא יפריע לכם באמצע.

לכן אם עכשיו, כשאתם קוראים את השורות הללו, אין לכם את "הזמן המוגן" הזה, אני שוב מבקש - תעצרו ותחזרו לקרוא כשתוכלו לפרגן לעצמכם חצי שעה של שקט מוחלט.

או קי, התארגנו?

אנחנו עומדים לעשות עכשיו "ריקון מוחלט" של מעגל הביניים שלכם, לכן את התהליך הבא חייבים לעשות בכתב (!!!), כדי להעביר את כל התכנים "האפורים" מן הראש שלכם אל הנייר.

כשתעברו על השאלות ברשימה הבאה, תישארו עם כל השאלה שתי דקות לפחות ותמשיכו לכתוב עד שתרגישו שלא נשאר שם כלום (גם אחרי שהגעתם לתחושת "זהו", תהיו עם השאלה עוד שלוש נשימות, על מנת לוודא שאכן לא שכחתם כלום).

אז קחו לכם מחברת וכלי כתיבה ותתחילו לרשום:
  • מהם הדברים שאני חושב/ת עליהם ברגע זה?
  • על מה חשבתי במהלך היום?
  • מה היה הדבר הראשון שחשבתי עליו כשהתעוררתי היום בבוקר?
  • מה העסיק אותי במהלך השבוע אחרון?
  • במהלך החודש האחרון?
  • במהלך השנה האחרונה?
  • מה מדאיג אותי?
  • ממה אני מפחד/ת?
  • אילו דברים חדשים אני רוצה להתחיל אבל טרם התחלתי?
  • אילו דברים אני רוצה לסיים ועוד לא סיימתי?
  • אילו דברים אני עושה עכשיו שדורשים ממני לעשות את הצעד הבא?
אחרי שתסיימו לענות על כל השאלות הללו, אני ממליץ לעבור על כל מה שכתבתם פעם נוספת, כדי לראות שלא נשאר דבר "בפינות החשוכות" - אין צורך להתאמץ ולחפש משהו בכוח - פשוט תנו לעלות לכל מה שעולה.

ומה עכשיו?

בשלב הזה אני לא רוצה לתת לכם "מתכונים מוכנים" של מה עושים עם כל מה שרשמתם - פשוט תפעילו את ניסיון החיים ואת היצירתיות שלכם - תעשו מה שנראה לכם טבעי.

ומי שרוצה למצות עד הסוף את הפוטנציאל העצום של התהליך הזה - תעשו אותו כל יום במשך שבוע בסוף היום, לפני שאתם הולכים לישון.

וכמובן, אני מאוד אשמח לקרוא בהערות למטה על ההתנסות שלכם מן התהליך הזה:
  • מה קיבלתם?
  • מה הפתיע אתכם?
  • מה איתגר אתכם?
  • מה אתם עומדים לעשות אם הרשימה שיצרתם?.

נ.ב. מי שמכיר כבר שיטות "ניקוי רגשי/אנרגטי" כגון EFT או M-Focusing יקבל כאן שפע של חומרים "מהאזור האפור"  - חומרים שמהווים מפתח למחסומים הפנימיים שעד עכשיו בלמו מכם זרימה ומימוש מלא של היכולות שלכם, אז נצלו את הזדמנות הפז הזאת לנקות את הלא-מודע מ"שאריות לא מעוכלות" שהצטברו בו.


:

11 comments:

אז ישיר אמר/ה...

נשמע נכון. אני רק צריך שעה כדי לשבת, לקרוא בנחת ולבצע.
אבל כל יום?

Unknown אמר/ה...

תעשה את זה לפחות פעם אחת - תהיה בשוק עד כמה זה "מנקה" את הראש.

וכן, אם תרצה למצות את התהליך עד הסוף - מומלץ לעשות אותו כל יום במשך שבוע...

אנונימי אמר/ה...

מעניין. אבל אם זה משהו מורכב שהוא קונפליקט, ואני מבזבזת עליו כבר לצערי שנתיים מחיי..

Unknown אמר/ה...

זאת בדיוק הנקודה - אחת הסיבות שזה מרגיש מורכב היא בגלל שזה יושב ב"אזור האפור".

ברגע ש"תשפכי" העל על הנייר, יהיה שם הרבה יותר בהירות ויש סיכוי גדול שזה ירגיש הרבה פחות מורכב... פשוט תרשמי את כל המחשבות שלך, כל הרגשות שלך, כל מה שעולה בקשר לנושא הזה...

אנונימי אמר/ה...

אחרי כל פעם שאני עונה על השאלות אני פשוט נרדמת בלי המחשבות שמתרוצצות דבר נוסף במהלך היום אני חושבת על מה אני חושבת כדי שיגיע הזמן לענות על השאלות אני אזכור מה העסיק אותי

Unknown אמר/ה...

ה"הירדמות" הזאת היא בדיוק לסימן להתרוקנות של האזור האפור - מכאן היעדר המחשבות...

עכשיו, במהלך היום את לא חייבת לזכור על מה חשבת - פשוט כשתגיעי לעשות את התרגיל, תראי מה עולה באופן טבעי...

אנונימי אמר/ה...

מארק,
יצרתי את הרשימה.
לא מבין מה לעשות איתה.
הגדרתך: "תעשו מה שנראה לכם טבעי." לא ברורה.
האם עליי לחשוב על המחשבות? לנסות לפתור אותן? ליצור טבלת פעולות לקידום הנושאים?

לא ברור

אנונימי אמר/ה...

המטרה היא לראות מה יושב לך בפנים??...וואי..ממש מעט...צימצמתי את חיי למספר נקודות מועט ולא מספק..מה עושים עם זה?...איך צתפתחים.?

Unknown אמר/ה...

לאנונימי ששאל "מה עושים עם הרשימה?":

המטרה של התהליך הזה היא קודם כל לרוקן את מוח מריבוי יתר של משימות ומחשבות שמתרוצצות ב"אזור האפור". הפוסט הבא שפרסמתי על "תפילת השלווה" הולך עם זה צעד נוסף ומציע דרך ראשונית למיין את הסעיפים ברשימה.

לאנונימי שגילה שבפנים יש "ממש מעט":

עצם התחושבה הזאת מרמזת שיש דברים נוספים - אולי קצת פחות ברורים - שעדיין נשארו בפנים, וזה מש שיוצר את התחושבה שמשהו התפספס בדרך.
אני מציע לחזור על תהליך - הפעם עם יותר הקשבה והעמקה...

דליה מזרחי אמר/ה...

היי מרק.
התהליך לקח חצי שעה בדיוק על השעון.
מה שיפה זה הפוקוס, הרזולוציה, זום אאוט. בימים האחרונים אני מתרכזת באיך להגדיל את הכנסתי (בינתיים לא קרה מה שאני מצפה לו) וככל שאני מתרחקת אני רואה דברים נוספים שנכנסים, הכל סובב סביב אותו הדבר.
מה שגיליתי הוא שאני די ממוקדת. וזה נתן לי השראה ושמח אותי.
אני אמשיך בתרגיל, כדי להמשיך לשים פוקוס על מה שאני רוצה ליצור בחיי.
תודה!
שבת שלום, דליה

אנונימי אמר/ה...

שלום מארק....מאוד עוזר לי להבין יותר את החיים ברמת הנפש הגוף והשכל,ואת טכניקות הפעילות הנכונה שלהם .אולם מעניין לא פחות שבאותה מידה גם טכניקות אחרות (האזור האפור ) יכולים לסבך אותנו.
ברצוני לדעת יותר על האזור האפור, בעיקר על מידת הנזק שיכול לגרום. והאם ניתן להתגבר על הנזק ואיך.והאם יש מנגנון הסתגלות שבחלוף הזמן
ייפתר מאליו.