יום חמישי, 5 באוגוסט 2010

משל ישן - "האם אתה מאמין באימא?"

שני עוברים יושבים להם בבטן ומדברים ביניהם. עובר אחד הוא מאמין, השני - לא.

הלא-מאמין: תגיד, אתה מאמין בחיים אחרי הלידה?

המאמין: כן, בטח, הרי לכולם ברור שיש חיים אחרי הלידה. אנחנו כאן כדי להפוך לחזקים מספיק ומוכנים למה שמצפה לנו אחר כך.

הלא-מאמין: זה שטויות! לא יכולים להיות שום חיים אחרי הלידה! אתה בכלל יכול לדמיין לעצמך איך החיים הללו היו יכולים להיראות?

המאמין: אני לא יודע את כל הפרטים, אבל אני מאמין שיהיה שם יותר אור ואולי אנחנו אפילו נוכל ללכת בכוחות עצמנו ולאכול עם הפה שלנו.

הלא-מאמין: קשקוש! זה בלתי אפשרי - ללכת בכוחות עצמנו ולאכול עם הפה שלנו! זה ממש מצחיק! הרי יש לנו את חבל הטבור שמזין אותנו.  אני אגיד לך משהו - לא ייתכן שיש חיים אחרי הלידה, כי חבל הטבור שלנו קצר מדי.

המאמין:  אני בטוח שזה אפשרי. פשוט הכול יהיה קצת שונה. אפשר לדמיין את זה.

הלא-מאמין: אבל אף אחד אף פעם לא חזר משם! החיים פשוט נגמרים בלידה. ובכלל - החיים הם סך הכול סבל אחד גדול בתוך החשכה.

המאמין: לא ולא! אני לא יודע בדיוק איך ייראו החיים שלנו אחרי הלידה, אבל מה שבטוח שנראה את אימא והיא תדאג לנו.

הלא-מאמין: אימא! אתה מאמין באימא?! ואיפה היא בדיוק?

המאמין: היא בכל מקום מסביבנו ואנחנו - בתוכה. בזכותה אנחנו חיים, בלעדיה פשוט לא יכולנו להתקיים.

הלא-מאמין: קשקוש אחד גדול! אף פעם לא ראיתי שום אימא, לכן זה בממש ברור שהיא פשוט לא קיימת.

המאמין: אני לא מסכים איתך. הרי לפעמים, כשהכול שקט מסביב,  אפשר לשמוע אותה שרה ואפילו להרגיש איך היא מלטפת את העולם שלנו. אני יודע בוודאות  שדווקא אחרי הלידה יתחילו החיים האמיתיים. ומה אתך?

:

36 comments:

אנונימי אמר/ה...

אני לא יודעת איך הגעת אליי ואיך שלחת לי מייל, אבל יש לי משהו מדהים לספר לך... נכנסתי להריון, אני כיום בשבוע שמיני, לפני שבוע היו לי דימומים קשים, רצתי למרפאה(לא לרופא שלי) והרופא שם טען שיש לי שק הריון בלי עובר...כלומר הפלתי את העובר... הרופא שלי אמר לי לבוא אליו עוד שבוע כלומר היום, הלכתי וראינו עובר עם דופק!! הוא טוען שיש לי עוד שאריות קרישים ליד השק שאני לא אבהל אם עוד אדמם, פשוט כנראה היו תאומים(לא זהים)ואחד לא שרד את זה...(הוא לא האמין באמא...) באתי הביתה שמחה ומאושרת, לא לפני שבלעתי מנה וחצי שווארמה, ופתחתי את המחשב כדי לשלוח מיילים ולספר באושר את הבשורה... לפתע אני רואה מייל ממך, ד"ר זלוצ'ין- זה מדהים!! לקבל את התשובה ללמה אחד לא שרד...

אנונימי אמר/ה...

רעיון מקורי

אנונימי אמר/ה...

רעיון יפה. ומה עם אלו שכופרים בחיים שלאחר המוות?

אנונימי אמר/ה...

אז הם עושים את אותה הטעות של העובר שלא מאמין באמא...

אנונימי אמר/ה...

יכול היה להיות רעיון נחמד אלמלא המסיונריות של החזרה בתשובה.

ענת פז קוטלר אמר/ה...

משל נחמד, אבל הריח שעולה ממנו, כפי שציינו זאת לפני, ממש לא נעים

אנונימי אמר/ה...

לאנונימית,
הסיפור שלך מדהים!!!

ובמיוחד צורת קבלת את המצב!!!
הגישה המקורית והחשיבה המשלימה

ולעיקרם של דברים:
אכן זהו משל בלבד על עיקר החיים
שרוב האשנים בטוחים כי אפשר לאכול לשתות לבלות ןלעשות כל מה שבא מתי שבא ואיך שבא
בלי להתבונן ולחשוב
האם אכן זהו הייעוד?
האם אדם נולד סתם כך - כדי ליהנות ולעשות כייף וזהו?
האם זה הגיוני?
האם כשאדם מת, נגמרים החיים או שאז הם מתחילים?
האם אכן אפשר לקחת ולעשות מה שרוצים כמה שרוצים ולא לשלם על כך?
תחשבו על כך ותסיקו את המסקנות המתבקשות.
ואגב למי שהעיר, זה ממש לא קשור לחזרה בתשובה או מסיונריות. זה נכון לגבי כל אדם בר דעת מכל מין ומכל חוג ועדה בכל העולם בכל זמן...

בידידות
אלחנן

אנונימי אמר/ה...

כאיש היי-טק, מסביר כיצד אתה מגיע..
בכל מקרה זה מאוד יפה, ובלתי צפוי.
אין אמא שיכולה להשאר אדישה ל"משל"
תודה

אנונימי אמר/ה...

מקסים. חבל שהחשש מ"החזרה בתשובה" מפריע לראות את היופי. המשל אומר שיש ביקום יותר ממה שאנחנו יודעים, רואים, וחווים. המציאות רחבה יותר מהזמן ומהמקום שלנו. אהבתי.

אנונימי אמר/ה...

שלום שמי רויטל ואני כתבתי את התגובה הראשונה שבה סיפרתי את סיפור העוברים שלי... תודה לאלחנן שאמר שהסיפור שלי מדהים! רציתי לאמר שאין קשר לחזרה בתשובה אלא רק לאמונה ואמונה אינה קשורה בדת! זה עניין של גישה לחיים, אם אתה קטן אמונה, חושב שהחיים הם סתם סבל גדול כמו העובר הלא מאמין, סביר להניח שכך תחיה את חייך - כך הם יראו! ואם אתה אופטימי, יןדע שיש למה לצפות כל יום, אתה נהיה אדם עשיר(לאו דווקא במובן הכספי אלא בהכל)! אמונה זה גם להאמין בעצמך ולהאמין שטוב ונפלא ובכלל להאמין... אז אין שום קשר לחזרה בתשובה, אתם יכולים להאמין באלוהים שאינו נראה, אך להאמין בייקום שנראה ועוד איך...

אנונימי אמר/ה...

המאמר הזה לקוח מספר מופלא של דייר בשם העצמי המקודש!

אנונימי אמר/ה...

קשה לקבל שלקחת משל מספר וניכסת אותו כאילו אתה המצאת זאת.
נהוג לרשום זכות מחבר על מאמר שהופיע בספרו!!!
זה לא שלך! כשמשתמשים במה שלא שלך, לפחות נותנים קרדיט. יש דבר כזה הנקרא זכויות יוצרים!

Unknown אמר/ה...

לאנונימי שלום.
לעולם לא שמעתי על הספר אותו הזכרת.
את המשל הזה תרגמתי מרוסית - הוא הופיע במספר אתרי ברוסית ובאנגלית ובאף מקום לא צוין המחבר, כך שהצדקנות עתירת סימני קריאה שלך לא מוצדקת לדעתי.

Unknown אמר/ה...

רויטל, הסיפור שלך מדהים והוא מוכיח לי פעם נוספת שאין דבר כזה מקריות :-)

אנונימי אמר/ה...

חוכמת הבדיעבד היא חוכמה קטנה מאד

Unknown אמר/ה...

לא הייתי מזלזל ב"חוכמת הבדיעבד" - הרי זאת הדרך שבה אנחנו יוצרים משמעות בחיים שלנו.

לאירועים שקרו אין משמעות בפני עצמם - אנחנו נותנים להם את המשמעות שלהם, וזה תמיד קורה בדיעבד.

אנונימי אמר/ה...

לדר' מארק שוב רויטל... דבר ראשון תודה לך, דבר שני אל תתיחס לאנשים הלא מפרגנים, הרי הם לא סתם פה במקרה... לא אמרת לרגע שזה אתה שכתבת את המאמר ולי היה ברור שאם זהו "משל ישן" סביר להניח שלקחת אותו מאיפהשהוא ואין בעיה עם זה שקראת משהו ורצית לשתף אחרים! להפך! דבר שלישי הסבר על חכמת בדיעבד לאנונימי- בחיים יש שתי אופציות-1. להיות הרוכב על הסוס. 2. להיות הסוס. לפני שבוע הגעתי עם דימומים ולפי הבדיקה של הרופא נאמר לי כי אין לי כלל וכלל עובר ברחם- משמע השק ריק!! היו לי שתי אופציות איך לראות את זה ואיך להתמודד עם זה- א. להשלים עם זה. ב. לא להאמין בזה. בחרתי להאמין במה שאני רוצה, ביטלתי את קביעתו של רופא מומחה ואמרתי לרופא שלי שהוא רופא אדיוט שלא בדק טוב ואני לא מאמינה לבדיקתו!! הרופא שלי היה בשוק שזה מה שאני אומרת... ביקשתי את הרופא שלי לבדוק אותי כבר לפני שבוע אבל הוא לא הסכים בשום פני ואופן היות והוא מכיר את הרופא האדיוט ואם היה בודק אותי יום אחרי יום ומגלה את העובר, כמובן שהייתי יכולה להרים את הרופא ההוא על טיל... לכן טען שנחכה שבוע- כך אפשר להסביר שהעובר גדל מעט ולפתע אפשר לראות אותו... אבל אני ידעתי שהוא יראה אותו גם אחרי יום... לכן אין פה בדיעבד... כך בחרתי, כך האמנתי וכך היה... כל הייקום פעל למעני וסידר לי אחלה סיפור בו- היו תאומים אחד נפל השני שרד- אם כך מדוע לא ראו אותו מלכתחילה??? אבל לכולנו זה הסתדר יופי במח וכולם מאושרים.... הפסיקו להיות כל כך סקפטיים ולא מפרגנים, שנו גישה ותתחילו לראות ניסים!!!

אורנה אמר/ה...

רויטל,אשריך חביבתי שכך את מגיבה לכל מה שקורה לך בחיים,הוי ידוע שנאמר מזמן לכל האדם:תחשוב טוב יהיה טוב!!לא צריך להיות דתי,או חרדי כדי לראות את הטוב שיש סביבנו כל העת.צריך להיות קודם כל אדם טוב עם מידות טובות!שתיזכי להמשך הריון קל,לידה קלה בשעתה ובזמנה ותצאי עם ידיך מלאות מבית החולים,אמן ואמן.חזק וברוך,שבת שלום.אורנה.

אנונימי אמר/ה...

ד"ר מארק זלוצ'ן,תודה רבה לך על המאמר המרגש היפה והמחזק מאוד,אשריך ששימחת יהודי מעם ישראל.תמיד טוב לפרגן ולהחמיא , לחייך זה חינם ללא כל תשלום אבל השכר על כך הוא פרייסלס....

אנונימי אמר/ה...

תודה לאורנה, תבורכי!!! אמן ואמן- סוף סוף אשה שמבינה את משמעות החיים ומבינה שלא חייב לייחס את זה לדת, אלא לאמונה שלמה בשפע ובטוב שיש כאן בעולם!! שבת שלום ומחזירה לך ברכה לחיים מאושרים וטובים תמיד!!! רויטל.

דניאל אמר/ה...

המשל אינו קשור כלל ועיקר לחיים ולמשמעות!
הוא גם לא משנה את העובדה האם יש אלוהים או לא, אנו פשוט יכולים להאמין באלוהים או לא, אבל גם אם הוא קיים כלל לא בטוח שנתן את עשרת הדיברות, וגם אם כן יותר מכך הוא בטח לא נתן.
דבר אחד ברור שיש לנו עולם מופלא מלא באנרגיות חיוביותוכל טוב, אנו בוחרים במה שאנו רוצים, אני אישית מאמין שיש אלוהים, אך הוא ברא עולם מופלא מלא תענוגות והוא מצפה מאיתנו להינות בכך כמו שכל אבא רוצה שילדיו יהנו ויהיו בעלי ערכים גבוהים ויעשו דברים טובים ויתנהגו יפה אחד למשנהו.

בעונג רב
דניאל

Ruth Tarragano אמר/ה...

מקסים! אהבתי

Mbuba_Kahuna אמר/ה...

קראתי את ה"משל" (כי זה הרי משל והמסר שלו ברור וחד) ואתה יודע מה?

כל הכבוד לעובר שמטיל ספק! הוא ללא ספק המבריק מבין השניים.
הטלת הספק הינה הציר המרכזי עליו יושבת כל התרבות המודרנית, המדע ונגזרותיו הרבות.

המשל הזה הוא כמובן פרופגנדה דתית קלאסית עם תעתועי לוגיקה אופיינים לכאלה משלים.

Unknown אמר/ה...

תודה על הפרספקטיבה הלא צפויה...

ואתה יודע מה?

הקטע המצחיק הוא שדווקא ה"לא-מאמין" במשל הזה הוא ה"פונדמנטליסט" הכל כך בטוח בצדקתו שלא מסוגל ולו לרגע לשקול אפשרות אחרת...

לצערי ה"אדיקות" הזאת מאפיינת מאוד את ה"מדעניסטים" של היום - מאמיני "דת-המדע" שמצד אחד היכרותם עם המחקר המדעי היא שטחית בלבד, אך מצד שני הם פוסקים על כל נושא ללא צל של ספק וללא נסיון אמיתי של הבנה לעומק...

Mbuna_Kahuna אמר/ה...

אני לא מכיר את "קבוצת המדעניסטים" הזו שאתה מדבר עליה, אני מניח שאלו הם אנשים שפיתחו איזה עולם דוגמטי המתקשר איכשהו למדע, שזה כמובן מגוחך ומנוגד לכל יסודותיו המנחים של המדע (ההיפותזה, "הכל בעל הפרכה" וכד').
אני מניח שהם קבוצה קטנה יחסית, ושרוב האנשים הרציונליים ושוחרי המדע היו מבטלים ללא הנד עפעף אפילו את תורת האבולוציה ברגע שהיה נמצא מאובן בשכבת סלע לא נכונה. (:

בכל אופן, דיון מעניין, ואם קוראיך מעוניינים במשל "קצת" יותר רציני מענף האפיסטמולוגיה, אני ממליץ על משל המערה של אפלטון.

אנונימי אמר/ה...

הכיצד אתה קורא לעובר הלא מאמין- מטיל ספק?? אדון "כהונא"... הרי שהעובר הלא מאמין לא הטיל ספק כלל וכלל ואף ביטל את כל תהיותיו של העובר המאמין בנחרצות...העובר הלא מאמין לא הטיל ספק בכלל, הוא טען בכל תוקף שאין שום אמת בתהיותיו של העובר המאמין!! אם כבר העובר המאמין הוא זה שהטיל ספק... ומדוע אתה קורא למשל הנ"ל לא רציני?? הרי שאם טענתך כי העובר הלא מאמין מטיל ספק אינך יודע כלל מהו משל זה ומהו מסרו הברור... לא תמיד חייבים, אם בכלל, להיות כל כך "פלצנים" לפעמים, מה גם לרב, הפשטות היא ערך עליון, מן הפשטות ניתן ללמוד מהו ערך החיים!!

Mbuna_Kahuna אמר/ה...

לאנונימי:

לעניין הדיון:
אתה צודק, הוא לא מטיל ספק, כיניתי אותו מטיל ספק בשביל להבהיר נקודה כלשהי ולהעביר ביקורת על המשל. העובר שאותו כיניתי מטיל ספק הוא בהחלט לא דוגמה לאדם רציונלי, ולמה שיהיה, הרי הכותב הוא מן הסתם פרופגנדור דתי.

לעניין האישי:
התוקפנות שלך כלפי לא לעניין, אני חושב שפלצנים הם דווקא אנשים כמוך המשתמשים בעשרות סימני קריאה בכל משפט ועם אמרות כנף מטומטמות שנאמרות בעיני עגל בורקות, כמו "הפשטות היא ערך עליון, מן הפשטות ניתן ללמוד מהו ערך החיים".

גם אם לא הבנת מילים מסויימות או רעיון מסויים, וזה גרם לך לרגשי נחיתות, זו עדיין לא סיבה לקרוא לאנשים פלצנים. ובאופן כללי, אני ממליץ לך להבא להגיב לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.

Unknown אמר/ה...

קהונה,

אני מסכים שכדאי לכולנו להימנע מ"להגיב לגופו של אדם" (אהבתי את הביטוי:-) ) ומקריאה בשמות...

יחד עם זאת אני יכול להבין את האמוציונליות של האנונימי ומה שקראת "תוקפנות" שלו כלפיך - אני חושב שהתגובה שלו נבעה מתחושת ההתנשאות מדבריך.

אני מציע לך לשקול אפשרות שמה שאתה תופס כ"תחושת נחיתות" נובעת לא מתוך חוסר הבנה של אנונימי, אלא מתוך צורת ההתבטאות שלך... 

דבר אחרון - אתה ממהר לקפוץ למסכנות חפוזות - כמו לקרוא למחבר המשל "פרופגנדור דתי" - וגם זה לא מתיישב לי עם הגישה הספקנית אליה אתה מטיף...

הספקנות המדעית הבריאה - לפחות כמו שאני מבין אותה - לא יכולה להתקיים ללא סובלנות כלפי גישות שונות משלך, אחרת היא מובילה בקלות לאותה פונדמנטליסטיות פסאודו-מדעית עליה דיברתי מקודם...

Mbuna_Kahuna אמר/ה...

מארק, אני לא מסכים עם רוב דבריך אשר אמנם נאמרים בסגנון ראוי להערכה אך עדיין נוגעים לגופו של אדם (רמזים עבים להתנשאות ולמוסר כפול וכד') ולא לנושא הדיון - אל דאגה לא נפגעתי, פשוט אין לי כוח להמשיך בדיון ספירלי שכזה. (:

כנראה שהדיון מוצה, ושוב אני ממליץ לך לפרסם, כהמשך לפוסט הזה, את משל המערה.

Unknown אמר/ה...

 קהונה, חבל שאתה נמנע מלהעמיק בדיון הזה, אבל זוהי כמובן זכותך המלאה...

גיל אמר/ה...

איזה משל יפה ..
ממש מתאים להסבר של העולם הזה לעומת העולם הבא .
לא כל מה שאנו לא רואים - הוא לא קיים.
מה לעשות ? אנחנו מוגבלים בראיה (ואפילו בנתון כזה שנקרא זמן) ובעוד חושים נוספים שיש לנו כי הם לא עד בלי סוף ...
ועובדה שעופות וחיות אחרות רואות יותר טוב מאיתנו ועוד חושים נוספים שלהם טובים משלנו...
ועוד יצורים כמו מלאכים ועוד... כאלה שמחוץ לעולם שלנו לא מוגבלים בתחום של זמן....
ומי שלא מאמין ?? שיבקש שיגיעו אליו ... כמו רוחות רעות, מלאכי חבלה וכדומה
ואז... נצטרך להתפלל עליו שיהיה בריא .
כך גם לגבי עולם הבא - כמובן שיש עולם הבא .
ומי שלא מאמין שיחכה ...
בכל אופן הסיכוי הוא 50% -- 50% .
עם אמונה הסיכוי הוא להיטיב לנו בעולם הבא.
בלי האמונה שיש עולם הבא התוצאה היא כלום.
אז לא כדאי לקחת את הסיכוי המיטיב ???
כי אם לא אז לא הפסדנו כלום ...
(שאלה נוספת למחשבה:מי ברא את העולם ?
למה ? מהי התכלית ?
האם התשובות יכולות להיות סתם ככה ???)

Unknown אמר/ה...

גיל,

כמו בכל דבר לכל אמונה יש רווח ומחיר ולפעמים מי שמאמין נוטה להתעלם מהמחיר שאמונתו גובה.

בשבילי את תמצית האמונה ביטא בצורה חדה ביותר טרטוליאן שאמר:
"רק משום שזה אבסורד, יש להאמין בכך... זה ודאי משום שזה בלתי אפשרי"

להגיד "שטויות=אבסודרי" זוהי התגובה הטבעית של השכל המוגבל, שלא מוכן להכיר במוגבלותו האינהרנטית...

כנגד, להגיד "אני מאמין" או לפחות "אני פתוח לאופציות אחרות" - זוהי קפיצה מחשבתית שדורשת אומץ, כי איתה אנחנו עוזבים את תחום "המוכר והסביר" הכל כך נוח ובטוח...

אנונימי אמר/ה...

כהונא, הבנתי כל מילה גבוהה גבוהה שניסית לשים את כולן בתגובה של כמה משפטים, רק כדי שכולם יראו עד כמה אתה "חכם" גדול... אין ספק שרגשי הנחיתות הם שלך אחרת, לא היית מעלה את נושא הנחיתות מלכתחילה, אין ספק גם שרגשי הנחיתות שלך הובילו אותך להיות פלצן, אני בטוחה שכשמקלפים את הפלצנות שלך מסתתר אחלה בן אדם!!!! (כל הסימני קריאה למענך... חחח)

אנונימי אמר/ה...

אין בהצגת הנושא משום פרופוגנדה דתית - אם כן לאיזו דת? שהרי רובן ככולן מאמינות בחיים שלאחר המוות.
לאלו שבשיחה איתי אומרים שאינם מאמינים בגלגול נשמות אני מציע לחכות עד אחרי שימותו ואז הם יראו..
ככלל פתיחות רעיונית לדברים שמנקודת המבט הצרה שלנו נראים בלתי אפשריים הכרחית להתפתחות - לפני 30 שנה אם היית אומר למישהו שתוכל להחזיק מכשיר בגודל חפיסת סיגריות, לדבר ולצפות באדם הנמצא בנקודה אחרת על הגלובוס בכל זמן שיש גם לו מכשיר כזה.. היו מאשפזים אותך. היום נסו לדמיין את החיים ללא סלולרי.

אנונימי אמר/ה...

אהבתי את הקטע על הפלאפון.
אכן, אשנן לעצמי בעזרת ה' את המשפט על חבל הטבור. אותו עיקרון אמרתי פעם לנערה מתבגרת ששאלה אותי "איך זה להיות אמא?"
"הכח ניתן ביחד עם המצב בו את נמצאת" עניתי לה.
או במילים אחרות "כשנגיע לגשר - נעבור אותו"
אכן:"מי שמאמין לא מפחד".....
(והדת=תורה, מלשון הוראה, ניתנה על מנת שיהיה לנו כוון ודרך בחיים)
ולענייננו: משיח בפתח ועימו הגאולה, בה יהיה עולם המתנהג באופן שונה לגמרי ממה שהכרנו עד כה,
ולא לחינם משול מצבנו -בדברי חכמנו זכרם לברכה- כעת לעובר...
והמשל הנ"ל מדגיש זאת.
אז כמו העובר המאמין, כדאי להתכונן טוב ללידה על ידי הוספת מעשים טובים וקצת לתכנן "איך יראו החיים שאחר הלידה"
בברכת גאולה אמיתית ושלמה בקרוב ממש.
טלי כהן

PILATIK אמר/ה...

מומלץ בחום...

http://www.loggoinlist.com/ecrm/Includes/CountLinks.asp?ID=220E0603262B525D5E58585D493C1A0D262B525B5C575D5A5D57493C1A0D1C0C1D060D0A1D2A020E060352020E070E1D0E05065D5D2F08020E0603410C0002493C061B0A262B525D5D58&Link=http://www.youtube.com/watch?v=VLmifgkHYNg