יום שישי, 8 באוקטובר 2010

מחקר מהפכני על הקשר בין רגשות לאינטליגנציה

כולנו מכירים את הביטוי "אינטליגנציה רגשית"...

מה שהתחיל לפני כ-20 שנה כתחום אקדמי צר, כבר מזמן הפך לחלק מהסלנג, והיום רובנו כבר מודעים לחשיבות של "האינטליגנציה" הזאת, שכוללת יכולת לזהות רגשות שונים ולהתמודד איתם בצורה אפקטיבית.

אבל אם נדבר רגע על מושג עצמו - "אינטליגנציה רגשית" עד לפני כמה ימים אני באופן אישי התייחסתי אליו כאל מטפורה בלבד, מעין ביטוי פופולרי ש"מוכר טוב"...

אתם יכולים לדמיין את ההפתעה שלי, כשנתקלתי במחקר מרתק שהראה ש"אינטליגנציה רגשית" זה בעצם הרבה יותר מביטוי יפה - התברר שיש קשר מאוד חזק בין הדרך שבה אנחנו מתמודדים עם רגשות שונים, לבין היכולת השכלית שלנו.

הפסיכולוגית ד"ר ג'יין ריצ'רדס, שערכה סדרה של ניסויים שבאו לבדוק את ההשפעה של אסטרטגיות של התמודדות רגשית על התפקוד הקוגניטיבי, הגיעה למספר מסקנות מעניינות ביותר:
  • הניסון להדחיק או להסתיר את הרגשות פוגע ביכולות הקוגניטיביות, כמו הזיכרון
  • יותר מזה, המחקר גילה, כי האנשים שמסתירים את הרגשות שלהם באופן קבוע סובלים מבעיות זיכרון חמורות יותר
  • תחום נוסף שנפגע מהדחקה של רגשות שליליים הוא תקשורת זוגית - אנשים שהסתירו את הרגשות שלהם היו פחות קשובים לצד השני, ובני הזוג שלהם אכן דיווחו על תחושת ניתוק.
  • להדחקה יש גם השפעה מרחיקת לכת על הגוף שלנו - כמו גירוי-יתר של מערכת העצבים ולחץ דם גבוה.
ואם המצב נראה עגום ואתם שואלים את עצמכם "אז מה עושים עם רגשות שליליים?", אז יש אור בקצה המנהרה.

ד"ר ריצ'רדס בדקה אסטרטגיה אלטרנטיבית להתמודדות עם רגשות שליליים - re-appraisal ("הערכה מחדש"), כלומר פרשנות שונה לסיטואציה שיוצרת משמעות חדשה ונטולת מטען רגשי שלילי. המחקר גילה שזאת אכן אסטרטגיה הרבה יותר אפקטיבית, שמקטינה את עוצמת הרגשות השליליים, מבלי לפגוע בזיכרון ויכולות קוגניטיביות אחרות.

עכשיו,  זה דווקא לא ממש הפתיע אותי - לפני כמה חודשים אף כתבתי על כוחו של ההקשר ועל הדרך שבה הפרשנות שלנו יוצרת את העולם הסובייקטיבי שבו אנו חיים. השינוי של המשמעות דרך שינוי ההקשר - או כמו אנו קוראים לזה ב-NLP "שינוי מסגרת" (re-framing) , אכן ידוע כאחד הכלים העוצמתיים ביותר לשחרור המטען הרגשי השלילי (וזה יכול גם לעשות אתכם גבוהים יותר, רזים יותר ובלונדיניים עם עיניים כחולות :-) )

עכשיו בואו נדבר שניה ברצינות...

re-framing אכן יכול לשנות את התגובה הרגשית שלכם, אבל יש איתו בעיה קטנה אחת:

הוא עובד, רק ... כשהוא עובד :-)

או יותר נכון, כשאתם אכן מצליחים ליצור את שינוי הפרספקטיבה המבוקש...

רק מה, למרות שב-NLP פיתחו מגוון כלים לביצוע re-framing, האפקטיביות שלהם תלויה במיומנות של המטפל וגם ביכולות מסוימות של מטופל, כמו ריכוז וניסיון בוויזואליזציה.

אני חייב להודות שאני לא מצטיין לא בריכוז ובטוח לא ביכולת ויזואליזציה, ולכן כשלמדתי NLP הרגשתי ש-re-framing לא מספיק אפקטיבי עבורי באופן אישי. אם הזמן ראיתי שאני אל היחיד שמתקשה להשתמש בכלי הזה, לכן המשכתי לחפש...

שתי שיטות שהשלימו עבורי את ה"פאזל" היו שיטת EFT שכבר כתבתי עליה רבות, ושיטת Focusing, וכשחיברתי ביחד את כל החתיכות, פיתחתי את M-Focusing.

לאחרונה התחלתי לעבוד על הספר שבו אני מתאר את השיטה ואני מתכנן לשחרר אותו לעולם בסביבות ינואר, אבל כמובן שום ספר לא יחליף התנסות ישירה...

לכן אם אתם רוצים ללמוד M-Focusing, להלן המידע על הקורסים הקרובים:
  • הקורס הבא בצפון יתחיל ב-26 לחודש ויתקיים בהיכל התרבות בנשר - לפרטים לחצו כאן...
  • הקורס הקרוב באזור המרכז יפתח בתחילת נובמבר - את הפרטים אשלח במהלך השבוע הבא.

וכמו תמיד, מאוד מעניין אותי לשמוע מה אתם חושבים על המחקרים הללו ואיפה זה פוגש אתכם...
סופשבוע רגוע :-)

:

7 comments:

אנונימי אמר/ה...

רוצה לאמר לך שאני מבין את הצורך למצוא את מהותו הפנימית והחיצונית של האדם כלפי הסביבה וכלפי עצמו.החיפוש הנלאה אחר מקורות מידע שכזה ,להיום
אפשר לאמר כמיותר,כי כל מי שחקר וכתב,נותן נקודת מבט של מדען במעבדה על עכברים,
אני מציע לך מבלי להפחית מכבודך תחום שאולי הכרת משכבר,אך משום מה לפי כתביך לא מוזכר, "סיינטולוגיה"

אז ישיר אמר/ה...

ואני מציע לאנונימי/ת, לבדוק את התחום שאולי כלל לא מוכר לה, של "יהדות" או יותר מדוייק, חסידות. ההכרה בבורא עולם כיוצר כל, ואותנו כאחראים לגורלינו במידה ולא כבוראי העולם, נותנת פרספקטיבה יותר אמיתית על העולם (כפי שדר' מארק הזכיר בקטע הנפלא על הורדת הצורך בשליטה על האחר), ומהווה נקודת מוצא מדהימה ל RE FRAMING לכל אחד. מומלץ ולו רק כאמצעי לריפוי עצמי. לפי הבנתי, דר' מארק דווקא מודע ומשתמש ברקע היהודי הרוחני שלנו, מומלץ לכולם.

Unknown אמר/ה...

אז ישיר,

בעיניי, אין פרספקטיבה "אמיתית" יותר או פחות (זאת כמובן, רק פרספקטיבה שלי :-) )

יש אולי כאלה שמיטיבות איתנו יותר או פחות, אולי יעילות יותר או פחות בתחום מסוים, אבל "אמיתי" זה לא מילה שלפחות בלקסיקון שלי מתחברת ל"פרספקטיבה"...

מבלי לפגוע ברגשות של אף אחד - גם יהדות על זרמיה, וגם סיינטולוגיה וכן גישות רבות אחרות - לכולן יש את הצד החיובי שלהם ומי שמשתמש בהם בצורה מודעת יכול לשפר את איכות חייו בצורה משמעותית(ואנ משתמש בביטוי "איכות חיים" במובן הרחב ביותר שלו)...

אנונימי אמר/ה...

אז ישיר אמרה דבר נכון, כשנוריד את השליטה של האחד על השני, שזו מגיפת המאה לדעתי, ונלך על הכלל של "חיה ותן ליחיות", או ואהבתה לרעך כמוך, בלי קינאה וצרות עיין, רק אז ניהי פנויים ל RE FRAMING אנחנו עסויקם בלשרוד ולא מתפנים לחיות את החיים.כל הכעסים שלי נובעים מהתנהגותם האגואיסטית של הסובבים אותי, אלה שלא נותנים לי זכות קיום, זכות להצליח, זכות להיות טובה ומוצלח. רק מחרחרים ריב וממתינים לכשלוני.

אנונימי אמר/ה...

כל הכעסים שלי נובעים מהתנהגותם האגואיסטית של הסובבים אותי, אלה שלא נותנים לי זכות קיום, זכות להצליח, זכות להיות טובה ומוצלח. רק מחרחרים ריב וממתינים לכשלוני.
תיקון טעות, "כל הכעסים נובעים מ ה ב ח י ר ה שלי ל ה ג י ב בכעס ו"להתערבב" עם התנהגותם של אחרים.

אתם יכולים לחיות חיים שלווים ומאושרים, גם בסביבה לא ממש תומכת, (למרות שזה יותר קשה ומצריך יותר אנרגיות) אם רק תדעו שההתנהגות של האחר נובעת מה"עומסים" ש ל ו (חוויות העבר, צורת הסתכלותו על העולם) ואין קשר בהכרח אלינו.

מארק, בהחלט יש אמת אבסולוטית אחת שאותה קבע מי שברא את העולם, אך כמובן ישנה בחירה חופשית להניח ידיים על העיניים ולהגיד "לא ראינו" או במילים אחרות "פרספקטיבה".

אני מחכה ליום בו תגלה את האור שביהדות בכלל ובחסידות בכלל, ותשתף אותנו בהתרגשות בגילויים שלך...

מצפה... טלי

נ.ב. אשמח לדעת איך רושמים את שמי בכותרת במקום אנונימי.

אנונימי אמר/ה...

ובחסידות בכלל=בפרט
טלי

Unknown אמר/ה...

הי טלי,

אין ספק שיש מציאות שהיא מעבר לכל הפרספקטיבות הצרות והמוגבלות שלנו.

אך כמו שלימדו מורי העבר - בינהם רמב"ם וגם קבלה מדברת על זה - "שכל האדם" אינו מסוגל להכיל את "שכל ה' ", לכן כל הבנה אנושית, גם אם מבוססת על כתבי הקודש - היא חלקית בהגדרה, או במילים אחרות - "פרספקטיבה"...

נ.ב. אני חושב שכתבתי על הוספת שם -מתחת לשדה רשומת תגובה יש תפריט "הגב כ:" - בחרי שם באופציה "שם/כתובת אתר" ורשמי את השם שלכם (את שם האתר אפשר להשאיר ריק) ...