יום שני, 7 ביוני 2010

בעכבות המשט - על עמדות, צדקנות ותקשורת אפקטיבית

אני אוהב נושאים מעוררי מחלוקת...

כן, כן,  אני מודה, יש בי איזה שד - פרובוקטור קטן שאוהב לרקוד בין הדעות ולהשמיט את הקרקע מתחת לרגליים של העמדות המוצקות, של ה"ברור מאליו"...

זאת כנראה הסיבה למה הפכתי להיות מאמן :-)

זאת כנראה גם הסיבה למה שלחתי אתמול לינק לסרטון של חבורת "לאטמה" -
Flotilla Choir presents: We Con the World

שעות ספורות אחרי, קיבלתי שני מיילים - אחד מידיד בשם מייק  והשני מבחור בשם באסם שמנוי באחד מרשימות התפוצה שלי; שניהם ביקרו אותי בחריפות על שליחת המייל - כל אחד בדרכו שלו.

בסאם היה מאוד ישיר וחד-משמעי:

זה סרטון פשוט גזעני, פשוט בושה וחרפה.. על אנשים שנהרגו ונפצעו עושים צחוק כך..תתבייש לך ד"ר...


מייק כתב לי מכתב ארוך באנגלית והיו שם שני משפטים שגרמו לי לעצור, לחשוב, ובסופו של דבר - לשבת לכתוב את הפוסט הזה:

Laughter and mockery, being a super-efficient tool of public opinion manipulation in itself, may very well be the best way to cynically disregard personal and national responsibility for a blood bath. .

What could disperse with false accusations, if they are false indeed, is facts delivered by an honest investigation of the matter

צחוק ולעג - בעצמם כלים סופר-יעילים למניפולציה של דעת הקהל - יכולים גם להיות הדרך הטובה ביותר ללהתנער בצורה צינית מאחריות אישית ולאומית לשפיכת הדמים.

מה שיכול היה לסתור את האשמות השווא - אם הן אכן האשמות שווא - זה העובדות שיכולה להביא חקירה כנה של העניין...


מה שמדהים בשני המיילים הללו הוא שלדעתי שניהם צודקים...

בדיוק כמו חברי "לאטמה"...

(אני מרגיש עכשיו קצת כמו אותו רבי מבדיחה ישנה - "גם אתה צודק...").

גם יוצרי הסרטון וגם מבקריו צודקים - כל אחד מתוך עמדתו שלו.

זה בעצם מה שמאפיין כל עמדה, ככה ה"מיינד" שלנו  עובד, הרי התפקיד שלו - להצדיק את העמדות שלנו.

אפשר לנסח את זה אחרת - אימוץ נוקשה של עמדה מסוימת הופך אותנו לאטומים כלפי עמדות אחרות, כלומר מונע מאיתנו אפילו לשמוע את הצד השני...


תבדקו את זה בעצמכם - בין אם אהבתם את הסרטון ושנאתם אותו - נסו לכמה שניות לאמץ את העמדה המנוגדת ותראו איך ה"מיינד" שלכם מגיב...


אמונת-בסיס מגבילה מאחורי כל עמדה הינה:

"יש רק אמת אחת (שלי, כמובן) וכל דעה שונה מן האמת הזאת - שגויה"


האמונה הזאת שמה אותנו בתוך "עולם בשחור-לבן" שכבר כתבתי עליו בעבר...

מה שמצחיק בכל הסיפור הוא שכאשר אנחנו פועלים מתוך אמונת-הבסיס הצדקנית הזאת, התקשרות שלנו לעולם לא תהיה אפקטיבית... הרי תקשורת - בהגדרה - היא תמיד תהליך דו-כיווני, וכדי שתהיה אפקטיבית לכל הצדדים, היא חייבת לבוא לא מתוך גישת "או-או" (או win-loose), אלא מתוך גישת "גם-וגם" (win-win).

ולכן, כאשר אנו משתחררים מן העמדות הנוקשות, אנחנו גם משתחררים ממה שנראה לנו מקודם כסתירה - למשל, בין לקיחת אחריות על מה שהתרחש לבין רצון לתקשר את העמדה שלך בצורה אפקטיבית...

וכאן באה הנקודה היחידה שבה אני חולק על ידידי מייק - אני לא חושב שגילוי העובדות יפתור את העניין, כי העצם הנסיון "לחשוף את האמת" בהקשר הזה הוא נסיון צדקני, שמניח שיש כאן צד שהוא "הצודק", ויש צד שהוא "אשם".


וכל מי שיצא לו פעם לריב עם מישהו קרוב
יודע בדיוק על מה אני מדבר...


כי כשאני מנסה להיות צודק, אולי אנצח באותו ויכוח ספצפי, אבל תמיד - תמיד! - אפסיד משהו בעל ערך גדול הרבה יותר - היחסים...

ולכן תקשורות אפקטיבית לעולם לא עוסקת ב"גילוי אמת", אלא במציאת פתרון, בריכוך עמדות וביצירת אותו מרחב שבו מתאפשרים יחסים הרמוניים...






:

18 comments:

אנונימי אמר/ה...

בלי הקדמות וסיפורים מיותרים הוצאת לי את החשק לקרוא את כל המאמר שלך שהיה נראה ע"פ הכותרת השובה מעניין מאוד

אנונימי אמר/ה...

במקום שמופעל כח קשה מאד ליצור מרחב כזה, ואולי זה שורש הבעיה?

אנונימי אמר/ה...

אחלה מאמר ומאוד נכון...

אנונימי אמר/ה...

אנונימי מדוע שאתה תגיד את זה דווקא פה? זה עושה לך הרגשה נפלאה להגיד את זה דווקא בצורה אנונימית, היית יכול ללכת בשקט ולא לקרוא פה יותר אבל להגיד את זה פה אחרי כל מאמר שהוא הקדיש וכתב? אתה מזלזל בעצמך..חבל

אנונימי אמר/ה...

הי חברים. לי כישראלי אין ספק שהיתה חובה לעצור את המשט וחבל שהוא הסתבך. היום כולנו חכמים בדיעבד ובכל אחד שהיה ש.ג ביחידה מובחרת יש נטיה לתת עצות לשר הבטחון לרמטכל ולמפקד חיל הים.
אז גם לי שהייתי לוחם ביחידה קרבית יש עצה. רוצים להסיר את המצור מעזה- אין בעיה. ישראל חייבת להתנתק מהם בצורה מוחלטת. לסגור הרמטית את הגבול- אין יוצא ובא , אין חשמל אין דלק, אין בתי חולים - פשוט כלום. שיפתחו לעצמם את הנמל העלוב של עזה ויכניסו לשם כמה טילים שהם רוצים. לבטל סופית את כל הקשרים אתם. שידפיסו לעצמם כסף משלהם עם תמונה של יאסר עראפת בצד אחד והניה מהצד השני ויחיו להם בכיף מנותקים מישראל.אבל חייבים להבהיר להם מראש- על כל טיל שנורה מעזה לכוון ישראל נופלת פצצה במרכז עזה. לחיזבאלה יש יותר טילים מאשר החמאס יכול להשיג והם לא מעיזים לצייץ וכך יהיה גם בעזה. הם עוד יתחננו בפני ישראל שנחדש את "המצור" שכביכול מוטל עליהם- אין להם עדין מושג כמה טוב להם המצב הנוכחי.

אנונימי אמר/ה...

זה מה שהבנת ממה שקראת למעלה?!

אווה אמר/ה...

ובכן , אני אישית לא חשבתי שהסרטון היה מצחיק מאוד. אבל כאחת שגרה כאן בארה"ב ונאלצה לראות איך הוצגנו כרוצחים חסרי דעת וקרי דם וראיינו כל מיני "פלסטינים" למיניהם שבכלל גרים פה ואין להם מושג מה קורה . זה קצת הרגיז אותי . אני בטוחה שידידך היקר ומר באסאם לא רץ לתקשורת כדי לתקן את המעוות לגבי העובדות שאכן קרו שם . אף תחנת חדשות כאן ובעולם לא התנצלה על המידע השגוי שהועבר כאן שעות על גבי שעות ברחבי העולם ויצרו שנאה כלפינו. אז אני אומרת שמצטערת שכואב לאותם שני האנשים ש"נפגעו" כשעשינו צחוק מעיניין , אבל מאחר ולהם לא כואב שחיילים שלנו נפגעו גם כן ומדברים רק על צד אחד. מאחר ותמיד ימהרו להציג את הפלסטינים כמסכנים ותמימים ואותנו כרוצחים וכשיש תיעודים מוכחים על ההתנהגות הרצחנית והגזענית חסרת האנושיות מצידם, לא תראה אף אחד מהם אף פעם מתנפל על התקשורת לדבר בשמינו. אז אם נשאר לנו לצחוק על זה כי זה כל מה שאנחנו יכולים לעשות, שיהיה . ומי שנפגע ש"ייקח פנדל". ואם מדברים על לקחת אחריות מישהו צריך לקחת אחריות על ההתנהות הברוטאלית של אותם "פעילי שלום" ולא רק על התוצאה הסופית.

אנונימי אמר/ה...

אני חושבת שאת המאמר שכתבת אתה צריך לשלוח לידידך באסם ומייק
כי באמת מי כמונו מכירים את שני הצדדים ומודעים מאוד למצב שרוב בני דודנו הם חפים מפשע
אבל מה לעשות שהמציאות היא קשה ואנחנו נאלצים לישמור ולהגן על אזרחנו ומדינתנו
ובגלל אירגוני הטרור המעוותים האלו אנחנו סובלים וגם בני דודנו החפים מפשע סובלים
אלימות היא בטוח לא דרך לתיקשורת!!!!!!

נינה אבן יקרה אמר/ה...

כל כך נכון.....ממש כמו התנהגות על הכביש...מה שחשוב הוא ליהיות חכם, לאו דוקא צודק...שמירה על יחסים וערוץ פתוח ..זה כל הענין...ןכמו תמיד ..הטנגו נראה טוב יותר בשניים...נינה

דניאלה אמר/ה...

גם אני שלחתי את המייל הנ"ל לכל חברי. ולי לעומתך אין כל כוונה להיות צדקנית ולנאום על תקשורת אפקטיבית. בנוגע לחברך דובר האנגלית... סורי זה לא צחוק ולעג- זו סאטירה. וסאטירה באה לרוב מפחד או מכאב. ובוגע לחבר השני... בוא לא נדבר על "גזענות" ועל "בושות וחרפות".
הפלא ופלא אני מגדירה את עצמי שמאלנית.
גם אני רוצה פיתרון של שלום.
גם אני רוצה לתת אדמות ולחסוך בדם.
אני אפילו מוכנה לחלק את ירושליים תמורת שלום אמת.

אבל באמת נמאס לי להיות כל הזמן בעמדת התגוננות.
ביחוד כאשר ההסטוריה העולמית מלאה ב"סגרים", רציחות, והשמדות של מליונים ואני לא מדברת על ההיסטוריה העתיקה.

כאשר נהרגים מליון וחצי ארמנים תמימים, אף אחד לא פוצה פה. כאשר נהרגים 10 טרוריסטים על ידי ישראל כל העולם עומד על הרגליים ואחוריות וזועק חמס.


יש לנו זכות מלאה להגן על עצמנו.
יש לנו זכות לעשות סאטירה.
יש לנו זכות קיום.
למעשה זה הפוסט הכי נוקב שאי פעם אני כתבתי.

אילת לפידות אמר/ה...

שלום דר' מארק,
אמרת בסוף דבריך " כל מי שיצא לו לריב עם משהוא קרוב...."

כשמאבדים את הקרבה (ובהחלט האחריות מוטלת על 2 הצדדים כאחד לגבי זה), צריך לבדוק האם יש אפשרות לכינון ברית מחדש. אם לא ניתן, ההגדרה קרוב אינה בתוקף ומשנה את כל ההתייחסות.
אני תוהה איזו תיאוריה תוכל להסביר את אופי תשובתך המתרפס משהוא לתגובתו המחוצפת של באסם, כמה מקום אפשר לתת לשקר?!

Unknown אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
Unknown אמר/ה...

אילת יקירתי,

הייתי רוצה לחלוק איתך חלק מההתכהבות שלי עם באסם - אולי זה ייתן לך הצצה למה אני מתכוון ב"תקשרות אפקטיבית":

--------------

שלום בשאם (מקווה שאייתי את שמך נכון).

אני מבין ומעריך את הכאב שלך בגלל האנשים שמתו שם - גם אני חושב שצה"ל היה יכול לעשות את זה אחרת ולמנוע את הרג.
ואם כל הכאב והצער, אני חושב שאסור לנו לשכוח שמארגני המשט עשו כאן פרובוקציה מלוכלכת וסיכנו ביודעין חיים של אנשים בשביל מניפולציה פוליטית.

הם אחראים על ההרג באותה מידה ואפילו אף יותר מאותם חיילים שלחצו על ההדק.

יותר מזה, אחרי ששלחו אנשי למוות, הם עשו כאן רצח נוסף, רצח מסוג אחר, רצח אופי של מדינת שלמה...

ואם כל הכאב כלפי הקורבנות של המשט, אני חושב שם את הרצח הזה חייבים לעצור...

----

כמה שעות אחרי, שמחתי לקבל תגובה מבאסם, שהייתה כבר ב"תדר" שונה לגמרי:

שלום שוב

כך מאייתים את השם שלי : באסם. ומשמעותו בערבית חייכן ואכן אני רוב הסזמן חייכן. תשמע אני לא מנסה להפיל אשמה על מישהו פה.. כואב על כל אחד שנהרג או נפצע משני הצדדים ואני לא מתכוון לצד אחד שיכול להיות שהבנת את זה במובן גזעני. אני בכלל לא גזען, יש לי חברים יהודים מאוד קרובים אלי, ואני ממש שונא גזענות כי היא לא מובילה לאנשהו. ומזה נמאס לי ממלחמת ההסברה שקיימת , זה במדינה הזאת, זה פשוט מראה גזענות יתר וזה מאוד מדאיג ומטריד. לידיעתך אני מאמין מאוד בשלום ובדו-כיום למרות שזה נשמע שאני "חולם" יותר מדי, אבל האמת שאין לנו ברירה, זה פשוט הרבה אנשים לא מבינים את זה. שאנשים יתחילו להתייחס אחד לשני כבני אדם, כי התקרבנו יותר להיות חיות בר וברברים. פשוט מאכזב, למה אנחנו נלחמים אחד בשני כשעוד לא השלמנו עם המלחמה הפנימית שלנו.

שיהיה לך יום טוב ושבוע מצוין

-----

אני חושב שאחרי הדוגמא הזאת כבר לא צריך שום תיאוריות...

Unknown אמר/ה...

אני מאוד מזדהה עם החייל מהחטיבה הקרבית. צריך באמת לעצור את עזה לסגור אותה הרמטית ולבודד אותה מאיתנו,ולהבהיר להם שאנחנו לא פאיירים. ראיתי את הסרטון אני אישית הרגשתי שני דברים. אחד שצריך להוציא את האמת לאור שהרבה אנשים מנסים להסתיר אותה. ושנית האם זו הדרך הנכונה להגיד את הדברים האלה? מפני שיהיו אנשים שלא יבינו את הציניות שבדבר.

אריאנה אמר/ה...

ראיתי, אהבתי את הסרטון וגם העברתי לחברים.
המטרה של סאטירה היא לנער את הצופים מאדישותם ולעורר תגובה.
לעצם העיניין, לא ברור כלל שחיל הים היה יכול לפעול אחרת.
הרעיון הנואל שהועלה בטלויזה שלנו - לשתק את הספינה על ידי הרס הפרופלור שלה הוא לא ישים במקרה הטוב ודרך טובה להטביע את הספינה כולה במקרה הרע.
הלוואי והיינו אנשים רציונאליים ואוביקטיביים שעבורם העובדות מדברות בעד עצמן. בפועל, למרות התמונות שמראות בבירור איך האנשים בספינה מתכוננים לקרב עם מוטות וסכינים ולמרות שנמצא על הספינה גם נשק חם, למרות שתרופות היו פגות תוקף וזה היה רוב הסיוע שנמצא על הספינה, אף אחד לא טרח להתנצל על סיקור פרובוקטיבי ומוטה.
לא משנה כמה אנחנו , הישראלים, חושבים שאנחנו צודקים, תמיד ימצא מישהו שחושב ובעיקר אומר אחרת.
האם אנחנו פראנואידים? כן. זה לא אומר שלא רודפים אחרינו.

Unknown אמר/ה...

אריאנה, אני מסכים איתך שהבאת עובדות הרציונליות לא תיתקן את התמונה שהעולם יצר לגבינו, לכן כל כך אהבתי את הסרטון הזה - הוא עושה את עבודה הרבה יותר טוב מכל עובדה וכל נסיון הסברה צדקני מצדנו...

הוא שובר את התבנית ולכן הוא כל כך אפקטיבי בעיניי...

אנונימי אמר/ה...

דווקא במקרה זה,אין בשביל מה לשמור על ערוץ פתוח ועל מערכת יחסים.
הרי גם כשאנו והם(ערבים) יושבים על שולחן הדיונים כלום לא יוצא מזה,ואם יורשה לי לגלות פה סוד: גם שום דבר לא יצא מזה.
הם לא מוכנים להתפשר על פחות ממדינה פלסטינית בעלת שטחים נרחבים(שכמובן נלקחו משטחנו שלנו).
ואצלנו,עד כמה שאנחנו רוצים להתפשר ולקוות שיום אחד יגיע השלום המיוחל,ובעקבות כך מוותרים על אדמות קדושות. כל מה שאנחנו מקבלים בחזרה זה פשוט יריקה בפרצוף(ועשרות טילים מצידם).

Galit אמר/ה...

נהניתי לקרוא את הפוסט שלך ועוד יותר את התגובות.
לא הוסיף דברים, אווה ניסחה מצויין את מה שהיה לי לומר.
ממליצה למי שלא ראה (או ראה ושכח) לראות את הסרט המעולה Wag the Dog
הנה קטע קצר שמראה איך מייצרים משבר תקשורתי...