יום חמישי, 15 ביולי 2010

האם גם מכרת את נשמתך?

יום שלישי של סדנת "מרתון" ושוב עולה השאלה המעצבנת "בשביל מה אני כאן?"

לידי עומד בחור דתי צעיר, משפיל את עיניו ובקול חנוק מספר על תחושת הצביעות, על הבלבול, על טשטוש הזהות העצמית:

אני חושש שכשאמות, האלוהים יבחן את מה שעשיתי ויגיד -
 "נו, בסדר, ניקח אותו..."
אבל אז, כשהמלאכים יגיעו לקחת את נשמתי...
אני מאוד פוחד שהם לא ימצאו שם כלום...

אני שומע אותו ומתחיל לבכות...

הוא קורא בשמו לריק החמקמק הזה שהתקרבתי אליו במשך שלושת ימי הסדנה, מסכה אחרי מסכה, שקר אחרי שקר, קליפה אחרי קליפה...

תקראו לזה "ניכור", "איבוד הנשמה" או כל שם אחר - פתאום זה כל כך מוחשי וכל כך מפחיד...

Is there anybody in there?
Just nod if you can hear me
Is there anyone at home?

ובדיעבד אני מבין שככל שאני מנסה לברוח מן הריק הזה, אני רק מסתבך יותר, ועוד יותר מאבד את עצמי...
וברגע שאני מרשה לעצמי לצלול עמוק אל תוך ה"חור השחור" הזה, באופן מופלא פתאום אני יוצא מצדו השני - באמת חי, נוכח, כאן ועכשיו, הרבה יותר "אני"...

לפני כמה שנים, כשעוד עסקתי בשיווק רשתי, אחד הדברים שהניעו אותי היה הדימוי של "מרוץ העכברים"...
משהו בו הרגיש לי מאוד מדויק, הוא נתן ביטוי מאוד מוחשי לתחושה הלא ברורה של "משהו לא בסדר כאן, זאת לא הדרך לחיות!"

באותה תקופה חשבתי שמילת הקסם "הכנסה פאסיבית" היא אותו המפתח שיפתח את הדלת מהעולם של ההישרדות, של המכניות, של "לשחק כדי לא להפסיד" אל "העולם האמיתי" של חופש, זרימה, יצירה...

היום, כשיש לי הכנסה פסיבית, לאט-לאט מתברר לי שחיפשתי את המפתח בפינה הלא נכונה...

למדתי בדרך ניסוי וטעייה שהדבר העיקרי שעומד ביני לבין "העולם האמיתי" הוא מה שאני קורא לו "גישה פונקציונאלית",  כלומר ההקשר האוניברסלי  שבו אנחנו רואים את עצמנו כסכום כל התפקידים שאנו ממלאים ותו לא...

וזה מה שיוצר את התחושה המתסכלת של "בורג במכונה" - לא אילוצים כלכליים, ולא מקום שבו אנו חיים, ולא העיסוק, ולא האנשים מסביב...

אנחנו עושים את זה לעצמנו...

כשאני מצמצם את עצמי לתפקיד מסוים - של אבא, של בעל, של מאמן, של משווק, של יוצר - במוקדם או במאוחר אני מקטין את עצמי, הופך את עצמי לאובייקט, לפונקציה...

ואז - לרוב לא במודע - אני מתחיל להרגיש שאני מפספס משהו, ש"מכרתי את עצמי בזול", שאיבדתי משהו חשוב מאוד בדרך...

שאיבדתי - או שאולי מכרתי? - את נשמתי...

ואז אני מתחיל לכעוס...

על הבת המתוקה שלי שלא משאירה לי זמן לעצמי בבקרים...
על אשת האהובה שבגללה - כמובן :-) - אין לי מספיק זמן למקצוע שאני גם אוהב...
על המקצוע המדהים ששם עבורי רף בלתי אפשרי של מושלמות...

כי ברגע שאני מתנה את תחושת הסיפוק והערך העצמי בביצוע "אידיאלי" של התפקיד שלי - אכלתי אותה...

הרי שום תפקיד - חשוב ככל שיהיה - אף פעם לא "ימלא" אותי עד הסוף, תמיד תהיה שם תחושת פספוס, צל של אותו "חור שחור" שדיברתי עליו בהתחלה...

כי כל תפקיד הוא רק חלק ממני, ותחושת שלמות מגיעה - בהגדרה - רק מהשלם...

:

10 comments:

נדב אמר/ה...

אשמח לדעת מהיכן בדיוק אמורה להגיע תחושת השלמות? מה זאת אומרת רק מהשלם? אני מבין שאני לא צריך להתנות את תחושבת הסיפוק שלי בשום דבר חיצוני. אך מה בסופו של דבר גורם לי להרגיש נוכח, או "חי" כפי שאתה קורה לזה?

אנונימי אמר/ה...

שלום לך נדב.
אהבתי את השאלה שלך,משום שגם אני התחבטתי בה.
התובנה שאני חי איתה היום היא,שהאושר והשלמות הכללית נמצאים בי בתוכי.פשוט הכל נמצא בתוכי.עלי רק לתת מספיק מקום [ושקט] בשביל באהיה כלי מתאים לחוש את זה.ולחיות עם ההכרה הזו באמת.
בהצלחה בחיפושים :)

אנונימי אמר/ה...

אכן השאלה "מה אני עושה פה בעולם", היא קריטית לתחושת סיפוק. מישהו שם אותנו פה, כדי שנענה על השאלה הזו!
יש אתר שנקרא "הידברות" ובו תשובות.

לנה אמר/ה...

אהלן,

ראיתי את הכותרת ולרגע לקחתי צעד אחד אחורה... אמרתי לעצמי - אם זה מפריע לי - זה המקום להעמיק...
קראתי את המאמר ולא הבנתי למה כוונת המשורר (הד"ר)... כשעשית שיווק רשתי ראית רק דרך להכנסה פסיבית? הרי בסוף מצאת אותה במקום אחר. מהו המקצוע האהוב עליך ואם אתה לא הסכום של התפקידים שלך למה אתה כל הזמן חוזר על ההגדרות האלה. הבנתי שאתה לא הסכום של כל אלה אבל לא הבנתי מי אתה.
זה לא אומר שאני לא אוהבת אותך - אני אוהבת אותך כמו שאתה ולא משנה כל השאר.
רק שאני לא אוהבת דברים באוויר.

כמו שאני רואה את זה - אני כן הסכום של כל התפקידים שהייתי וגם כל התפקידים שאבחר להיות בעתיד... תחושת הפספוס שלי היא דווקא במקום של חוסר יכולת להתמקד במשהו אחד - הצורך שלי בתנועה ושינוי מתנגש עם תהליכים ארוכים בתחום אחד... אבל זה לא מחזיר אותי לריק. כבר מזמן שלא הרגשתי אותו - לא אחרי שמצאתי את מיכה, לא עם הבנות המדהימות שלנו, לא עם העיסוקים הישנים והחדשים, לא עם המטרות והיעדים והחלומות. אני הולכת בדרך ובוחרת צמתים ולפעמים הולכת בדרך הקלה ולפעמים בוחרת בדרך המפותלת, וכל עוד אני הולכת - אני מאושרת.

אני מרגישה שכשהמלאכים יבואו אליי - הם יקראו לעזרה כי יהיה קשה להרים.
כי עם כל דבר שאני עושה, עם כל אדם שאני פוגשת בדרך, הנשמה שלי גדלה.

Unknown אמר/ה...

לנה, קודם כל אני חייב להודות לך על הכנות של השאלה.

אי מרגיש שהשאלות ששאלת אולי עברו בראשם של עוד קוראים, לכן אני שמח שלא שמרת את הסתייגויות שלך לעצמך, אלא בחרת לשתף אותי...

דבר שני, אחד העקרונות המנחים עבורי הוא "המפה [שלי] אינה השטח, ,כלומר תפיסת העולם שלי לא מחייבת אף אחד מלבדי (האמת שם אותי זה לא מחייב :-) ), כך שאם את מרישה אחרת, זה לגיטימי לגמרי מבחינתי...

עכשיו לגוף השאלה, כפי שהבנתי אותה:

כתבת "הבנתי שאתה לא הסכום של כל אלה אבל לא הבנתי מי אתה". זאת שאלה מרכזית בכל דיון הזה ואני חייב להודות שיש לי הקושי מסוים לענות עליה בצורה ברורה... הקושי נובע מזה ש"האני" שאני מדבר עליו, אינו ניתן לביטוי מילולי - מדובר בחוויה מאוד אישית, תחושה מסוימת של זהות עצמית...

הרעיון שניסיתי להעביר הוא שבעיני התחושה הזאת - המבטאת את ה-being שלי ברמה העמוקה ביותר - קודמת וגם חשובה הרבה יותר מכל doing שלי. יותר מזה, כל השאלות הקיומיות של ערך עצמי ושל משמעות החיים (במובן האישי של המושג הזה) קשורות בסופו של דבר ל-being - אותו שלם שגדול מסכום חלקיו - ולא לעשיה, תפקידיםכו' וכו' וכו'

השאלה הבאה שאני מזמין אותך לבדוק היא "אם ייקחו ממני את כל התפקידים שלי - של אימא, של 'אשתו של', של אשת קריירה - מה יישאר? והאם מה שנשאר מרגיש לי בעל ערך בלתי תלוי בכל התפקידים שהתלבשו עליו?"

יובל פרי אמר/ה...

קראתי את תגובתך ללנה,

קיימת בי הבנה ותחושה של ה BEING לפני ה DOING, היא קיימת רק במצב של תשומת לב מלאה מאין התבוננות עם החושים ללא הפעלה יזומה של החשיבה, העניין הוא שבשלב זה של חיי ,מצב זה לא מתקיים זמן רב וקיימת הזדהות עם מחשבות וכך ה BEING נעלם לו וזה משחק פינג פונג בין תשומת לב ולתשומת לב לכך שלא שמתי לב, אציין שבמצב של תשומת אין בהייה או חלימה להיפך עירנות וכשיש צורך סוג של חשיבה ממוקדת מופעלת.
ובמצב של לקיחת כל התפקידים ותשומת הלב במלואה קיימת תחושת ערך הכי אמיתית שיש עד לרגע ש"אני" מתערב ונוצרת הפרדה בין השלם לחלק שהוא אני.

Unknown אמר/ה...

כן יובל, זה בדיוק מה שהתכוונתי אליו עם תיקון קל - השלם עליו אתה מדבר הוא ה"אני" האמיתי. החלק המשתלט הוא מה נקרא ב-NLP "חלק" או "תת-אישיות" (subpersonality) שהוא צמצום עצמי לפרספקטיבה חלקית מאוד...

יובל פרי אמר/ה...

כן זו הייתה כוונתי.
רציתי לשתף אותך שמזה זמן קיים בי צורך לשתף אנשים בתובנות וראייה מתבוננת משום שבסביבה הקרובה לא ממש מבינים על מה אני מדבר כך אני חש פספוס מסויים, מה דעתך ליצור מפגש חברתי של מספר מצומצם של אנשים שידונו יחד על נושאים שונים בו כל אחד יוכל לשמוע ולהשמיע לגבי תכנים שונים ?
לא מזמן יזמתי אתר בהקמה שיאפשר לאנשים לפתוח בלוג וליצור קשר על מנת לשתף ולשקף תובנות ביום יום ולא רק בצורה וירטואלית/סדנאות/סופ"ש, תוכל לראות ב www.webashram.co.il, אשמח לשמוע את דעתך.

Unknown אמר/ה...

יובל, אהבתי את הרעיון של האתר - זה באמת יכול להיות מעניין...

אנונימי אמר/ה...

מדהים , היתה לי צמרמורת